1) Den har været åbent længe
Nej.
Amazon Go åbnede for offentligheden i januar 2018.
Inden da, var der tale om en intern test-butik.
2) Det er et supermarked
Ikke helt.
Butikken en convenience store på ca. 170 m2.
Den sælger et udvalg af dagligvarer med hovedvægt på convenience-mad i genren sandwich, salater, meal-kits osv.
Amazon anskaffede sig ganske vist en supermarkedskæde (Whole Foods Market) sidste sommer, men har efter eget udsagn ikke planer om at implementere teknologien i de butikker.
3) Det er en personalefri butik
Der er ingen kasseapparater i Amazon Go, men der er stadig personale.
For at komme ind i butikken, skal du scanne en QR-kode fra en Amazon-app. Nu ved butikken, at du er der.
Når du tager en vare fra en hylde bliver det registreret af en kombination af kameraer og hyldesensorer, og den ligger nu i din virtuelle ‘indkøbskurv’ hos Amazon. I virkeligheden stopper du den selvfølgelig bare direkte i tasken – indkøbskurve giver ingen mening, når varerne ikke skal op igen ved en kasse. Stiller du varen tilbage på hylden ryger den ud af ‘indkøbskurven’.
Det, du tager med dig ud af butikken, bliver automatisk betalt med det kreditkort, du har registreret hos Amazon.
Så nej, der er ingen kassemedarbejdere, men der er masser af personale.
De arbejder i køkkenet, hvor de tilbereder alt det friske convenience-halløj. De fylder varer på hylderne. Én af dem har til opgave at tjekke id på dem, der vil købe alkohol.
Der er altså masser af mennesker på arbejde. Bare ikke ved kassen.
4) De er ude på at spare lønnen til kassemedarbejdere
Realiteten er, at i en gennemsnitlig dagligvareforretning er det forholdsvis beskeden del af lønudgifterne, der går til at holde kasserne åbne.
Vi skal også lige huske, at selvbetjeningskasser og scan-selv-løsninger har eksisteret i årevis.
Hvis det virkelig var en guldrandet forretning at fyre kassemedarbejderen, så havde vi for længst set kampagner à la “spar 20 % på alle selv-scannede indkøb” – med sådan en gulerod ville det maks. tage 2 måneder at lære 80 % af forbrugerne at elske selv den mest primitive selvbetjeningskasse.
Men der er tilsyneladende ikke forretning nok i det regnestykke til, at det giver mening.
Så når Amazon går bananas i noget endnu dyrere grej, så handler det selvfølgelig ikke om at spare på lønnen.
Det handler om data.
I Amazon Go er det en del af handlen, at du bliver overvåget i hoved og hale, mens du er i butikken.
Hvis de data kan bruges til at tjene flere penge (enten ved at Amazon sælger noget mere til dig – eller sælger oplysningerne til nogen andre, der kan) så kan priserne i butikken sænkes. Det vil give en konkurrencefordel i forhold til de dagligvareforretninger, der ikke høster data på deres kunder.
Det virkelige nybrud er ikke, at man kan handle i Amazon Go selvom pungen ligger i handskerummet.
Det væsentlige nybrud er, at vi her ser begyndelsen til en forretningsmodel i fysisk detailhandel, hvor produktion af data er en integreret del af forretningsmodellen.
Det er det, der kommer til at betyde noget – hvis data ellers kan bruges til alt det, som vi forestiller os.