Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /var/www/birchogbirch.dk/public_html/wp-content/plugins/use-any-font/includes/functions/uaf_font_functions.php on line 469

Alkoholfri øl boomer – men det handler slet ikke om alkohol

Alkoholfri øl fra Svaneke Bryghus

Du har måske lagt mærke til, at der er kommet mange flere (næsten) alkoholfri øl på hylden i dit supermarked?

Det har de i hvert fald i bryggeribranchen.

Salget af alkoholfri øl er ifølge bryggeriforeningen i dag fem gange højere end i 2014

Hvordan kan det nu være?

Det er et interessant spørgsmål. Særligt fordi det ikke lader sig forklare af et simpelt: “Det er fordi folk går mere op i sundhed”.

Der kan sagtens være flere, som er bekymrede for alkoholens betydning for helbredet. Det forklarer bare ikke, hvorfor det lige netop er de alkoholfri øl, de kaster sig over.

Der er hundredvis af alkoholfri læskedrikke på markedet. Der er vand både på flaske og i hanen. Der er mælk i kartonen. Ingen behøver gå tørstig i seng, bare fordi han/hun vil undgå alkohol.

Så hvorfor pludselig al den alkohol fri øl?

Det er i virkeligheden tre forskellige drivere, der i disse år krydser hinanden og sætter turbo på salget af alkoholfri øl.

Driver nr. 1: Alkoholdningen

Vi har som samfund ændret holdning til alkohol over de seneste 30-40 år. Der drikkes ikke længere alkohol i arbejdstiden. Hverken på byggepladsen eller i mødelokalet. Det er ikke acceptabelt at liste en bimmelim hjem bag rattet. Det er socialt selvmord at blive set med gravid mave og dåsebajer.

Driver nr. 2: Øllets samfundsrolle

Det har symbolsk værdi at drikke en øl sammen i vores kultur. Ved at drikke øl sammen fortæller de involverede hinanden, at de har et kammeratligt bånd, der rækker ud over den almindelige høflighed, som ligger i en kop kaffe og et glas vand. At gå fra at drikke kaffe sammen til at drikke øl sammen er altså et lille kulturelt ritual, der bekræfter at relationen mellem to (eller flere) mennesker bevæger sig i en venskabelig retning. Behovet for den slags symbolske handlinger mindskes ikke bare, fordi vi med vores forstand begynder at indse, at alkohol ikke er uproblematisk.

Driver nr. 3: Produktudvikling

Helt banalt, så er bryggerierne i de senere år blevet meget bedre til at lave alkoholfri øl, der smager godt. Det bekræfter Klaus Rehkopff, formand for foreningen “Danske Ølentusiaster” i en artikel i magasinet “What’s Brewing” (der desværre ikke ligger online).

Situationen på markedet er altså den, at holdningen til alkohol har ændret sig, så der i en række sammenhænge og situationer er mennesker, der ønsker at undgå alkohol. Men der er ikke noget andet produkt, der løser den symbolske rolle, som øllet spiller i det sociale samspil.

DET ER ET HUL I MARKEDET!

Det siger jo næsten sig selv, at i det sekund bryggerierne fik hævet kvaliteten på alkoholfri øl til et niveau, hvor det ikke føles som en straf at drikke det, så stod forbrugeren klar med åben indkøbskurv.

Den alkolfri øls fremgang er et godt eksempel på, at det der driver efterspørgslen på et produkt ikke altid er et håndfast behov for selve produktet (ingen har f.eks. nogensinde taget skade af IKKE at drikke øl), men snarere behovet for den rolle, som produktet spiller i vores sociale liv.

Det er værd at skrive sig bag øret i en tid, hvor vi er ved at genforhandle alt fra håndfri hilsner til organisering af venskaber i og udenfor sociale bobler.

Opstår der huller i markedet, som det ligger lige til højrebenet for dig at hapse?

Bog_Fødevaretrends_Vi kan ikke spise mere
Forstå de 11 fødevaretrends, der påvirker forbrugeren mest lige nu

Prøv et gratis kapitel – der er et link i dit seneste nyhedsbrev fra os , eller tilmeld dig her

Se mere om bogen og bestil her >>