Amazon Go er de tommeste butikker i hele New York

I sidste uge havde jeg fornøjelsen af at lede en studietur til New York for Økologisk Landsforening. Vi besøgte en ordentlig bunke butikker over tre dage, men det var online-monstret Amazon, der løb med min opmærksomhed i det store æble.

Amazon har nemlig butikker overalt

De har 12 store Whole Foods-supermarkeder i byen og har lige tilføjet en mindre “hurtig-butik” i samme kæde. De har en boghandel, to Amazon Go-butikker, en Amazon 4-star-butik i Soho og en Shopbob-popup-butik lidt nede ad gaden fra den. 17 butikker i alt inden for en radius af 5 kilometer.

Hvad skal verdens største netbutik de med alle de butikker?

Tja, Whole Foods-butikkerne fungerer f.eks. som plukkelagre for Amazons onlinesupermarked, AmazonFresh. Butikkerne er også god reklame for Amazons loyalitetsprogram, Amazon Prime. Du kan ikke tage et skridt hos Whole Foods, uden at slå hovedet på i et Prime-skilt, der fortæller dig, at der er rabat, hvis du melder dig under fanerne. Amazon går altså til dagligvarebranchen med en solid omnichannel-strategi.

Whole Foods-butikkerne myldrer af kunder, og hos Shopbob står de unge piger i kø langt ned ad gaden bare for at komme ind i butikken. Det kunne med andre ord se ud, som om Amazon har styr på at drive fysisk detailhandel.

Kunder i kø hos Shopbob
Amazon viser med sit Shopbob-koncept, at rygtet om den fysiske butiks død er stærkt overdrevet. Her står de unge piger i kø for at komme ind i butikken. (Foto: Flemming Birch)

Amazon Prime hos Wholefoods

Meld dig ind i Amazon Prime, så vanker der rabat hos Whole Foods. Foto: (Flemming Birch)

Amazon Fresh Wholefoods

Whole Foods-butikkerne er plukkelager for Amazons onlinesupermarked, AmazonFresh. (Foto: Flemming Birch)

Men New York tommeste butikker hedder Amazon Go

I begge Go-butikker var jeg helt alene, og Books havde en stemning som skolens gymnastiksal en søndag aften i sommerferien. Faktisk troede jeg ved første øjekast, at butikken var lukket.

Amazon Books

Amazon Echo? Er Amazons højttaler mon opkaldt efter ekkoet i den tomme boghandel? (Foto: Flemming Birch)

Amazon Go viser med sin banebrydende teknologi en ny vej for detailhandlen. Du kommer ind ved at oprette en Amazon-konto med tilknyttet, gyldigt kreditkort og scanne en kode på din telefon ved indgangen. Herefter stopper du bare de varer, du gerne vil have, i lommen. Så smutter du igen. Og venter på, at der dukker en kvittering op på telefonen – fandens også, de mange, mange kameraer i loftet så dig.

Amazon Go bryder dog ikke kun med normen i deres teknologi.

Hos Amazon Go sætter man tilsyneladende en ære i tomme hylder

Et par medarbejdere trisser rundt og fejer, men ingen fylder de gabende huller på hylderne op. Det virker, som om Amazon er bedøvende ligeglade med, om du køber noget eller ej, bare de må filme dig. Det er nok derfor, butikkerne også er tomme for mennesker.

Halvtomme hylde hos Amazon Go
Hver tredje vare mangler på hylden. Amazon er bedøvende ligeglad med, om du går forgæves. (Foto: Flemming Birch)

Mennesketom Amazon Go

Hallo? Er der nogen? (Foto: Flemming Birch)

Kontrasten til Shopbob og Whole Foods kunne ikke være større, og blandt deltagerne i studieturen er der da også enighed om, at Amazon ikke kan mene Go-butikkerne alvorligt – altså som detailbutikker, der skal rykke så mange varer igennem som muligt.

Så hvis de ikke er rigtige butikker, hvad er de så?

De er en slags dukkehuse, hvor vi kunder er dukkerne. Vores rolle er at træne en kunstig intelligens i at forstå alle detaljer i, hvordan en kunde kan finde på at opføre sig i en butik. Maskiner lærer ved gentagelser. Når de har set gentagelser nok, kan de genkende et mønster. Jo flere gentagelser, og jo flere variationer af det samme mønster, jo bedre.

Amazon Go

Velkommen til Amazon Go: Dukkehuset, hvor du er dukken. (Foto: Flemming Birch)

Jeg kan f.eks. finde på at tage en vare, putte den i lommen, tage den op igen og sætte den tilbage på den forkerte hylde. Og så skal systemet stadig finde ud af ikke at bonne mig for varen.

Det går fint. Faktisk er systemet nu så “klogt”, at det lader mig tage en gæst med på mit login. Vi kan altså gå to kunder ind på samme login, og så får jeg regningen for alt det, min gæst putter i lommerne. Tænk lige over, hvor indviklet sådan et handlemønster er.

Maskinen er ligeglad med, om jeg går forgæves i butikken, fordi hylderne ikke er fyldt op.
Til gengæld lærer den af at se mig agerer foran de tomme hylder. Går jeg igen? Vælger jeg noget andet?

Mit første besøg hos Amazon Go tog 2 minutter og 43 sekunder

Det ved jeg, for det står på min kvittering. Nyttig viden for maskinen, ligegyldig viden for mig. Men når maskinen deler lidt af sin viden med mig, bliver jeg alligevel glad. “Se, hvad jeg kan”, siger den. “Det var flot!” siger jeg og tager et screenshot af kvitteringen fra butikken, der ved alt om mig og deler det på mine sociale medier: “Se allesammen, hvor dygtig Amazon Go er”.

Kvittering Amazon Go

Amazon deler sin viden med mig: 2:43 varede min indkøbstur. (Foto: Flemming Birch)

Amazon Go er ikke fremtidens butik, men Amazon er i fuld gang med at udvikle den teknologi, der skal drive fremtidens butik. Mon ikke den en dag kan købes på licens af alle butikker i verden og bliver lige så uundværlig som mobilen eller kreditkortet?

Smil til Amazons kamera
Amazons logo opfordrer mig til at smile til deres mange, mange kameraer. (Foto: Flemming Birch)