Amazon indtager stormagasinet Kohl’s

I denne uge begyndte den amerikanske stormagasinkæde, Kohl’s, både at sælge Amazon-produkter og tage imod retur-varer fra e-handelsgiganten.

Det sker i første omgang i 10 udvalgte stormagasiner i Los Angeles og Chicago.

Her har Amazon oprettet shop-in-shops, hvor virksomhedens egne medarbejdere sælger Amazon’s egen elektronik, f.eks. e-bogslæseren Kindle og den intelligente højtaler Echo.

Det er til gengæld Kohl’s egne medarbejdere, der tager imod, når Amazon’s kunder har fortrudt købet af et pandebånd med indbygget bundesliga-garn eller en 180 cm høj Big Foot-figur.

Hensigten er, at konceptet med tiden skal rulles ud til yderligere 70 butikker.

Jamen… er de ikke konkurrenter?!?

Jo.

Men stormagasinerne har det generelt svært i USA for tiden. Og selvom Kohl’s ikke er hårdest ramt, så har kæden set sig nødsaget til at iværksætte en strategi, der skal bringe antallet af butikskvadratmeter ned.

Men helst uden at opgive butikker – lukker man en butik, overlader man samtidig kunderne i området til konkurrenterne.

Her kommer Amazon ind i billedet som samarbejdspartner. Det er nemlig Amazon, der skal sørge for både varer på hylderne (og hylder for den sags skyld) og ekspedienter.

Hokus-pokus! Så er Kohl’s butiksareal blevet mindre.

Med hensyn til at lægge hus til Amazon’s returneringer, så handler det selvfølgelig om, at nappe noget af den kundetrafik, der ellers ville være endt på posthuset (til ingen verdens nytte set med detailhandelsbriller).

Endelig siges det, at Kohl’s håber at komme til at spille en rolle som test-bane for Amazon’s egne modebrands.

Og hvad får Amazon ud af det?

Det sidste er muligvis også i Amazon’s interesse. Selvom e-mastodonten givetvis skubber en del tøj igennem, så er det trods gentagne fanfarer aldrig rigtig lykkedes at slå igennem med mode, sådan med rigtig stort M.

(Det er måske vanskeligt at blive taget alvorligt som high-end fashion, når der ligger bundes-liga-pandebånd på hylden lige ved siden af?)

Men faktum er, at det altså er elektronikken, som Amazon tager med sig ind i Kohl’s

Det er næppe fordi Amazon er bekymret for, at kunderne ikke tør købe Kindle og Echo online. Kindlen har ti år på bagen som online-produkt og generelle tal for e-handlen viser, at elektronik er noget af det, som forbrugerne er allermest glade for at købe online.

Set i lyset af, at Amazon tidligere på året overtog supermarkedskæden Whole Foods Market må vi konkludere, at verdens største e-handelsvirksomhed IKKE online og offline som to forskellige markeder, men som to forskellige typer trafik, som det er op til den dygtige detailhandlende at få mest muligt ud af.

Og hvad kan vi andre så bruge det til?

Vi ser for øjeblikket mange forsøg på at gentænke og smidiggøre distributionen af varer ud til kunden –  alene efter sommerferien har vi f.eks. også skrevet om leveringsrobotter og Nordstrom Local.

Det tyder på, at det bliver et vigtigt konkurrenceparameter de kommende år – og at forbrugeren er frisk på nye metoder og modeller.

Har du nogle etablerede distributionskanaler, som kan være penge værd for andre?

Er der nogen, der har strømme af kundetrafik, som det kunne være interessant for dig at stikke snablen i?

Så er tiden måske ved at være moden til at gøre Amazon og Kohl’s kunsten efter.