Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /var/www/birchogbirch.dk/public_html/wp-content/plugins/use-any-font/includes/functions/uaf_font_functions.php on line 469

Asiaterne lokker Chanel ud af komfort-zonen

coco-game-center

Hvis du ligesom mig er (a-høm…) over tredive, så er du vant til nogle normer, hvor computerspil… hvordan skal jeg sige det… måske ikke ligefrem er toppen af finkultur.

Og det er SLET ikke noget, man vil associeres med, hvis man er et klassisk, high-end luksusbrand.

SuperMario + Chanel? Nej, vel?

Eller sådan var det i hvert fald en gang.

For du har måske bemærket, at computerspil er blevet en professionel sportsgren. Faktisk er eSport en officiel disciplin til Asian Games 2018 – en slags mini-OL for asiatiske lande, der afholdes hvert fjerde år.

Og det er ikke tilfældigt, for det er i høj grad de asiatiske lande, der har trukket computerspillene ud af kælderværelserne og ind på de bonede gulve.

Faktisk har spilkulturen så høj status, at Chanel har omfavnet den med et koncept, der med gammel-europæiske brand-briller ligner ren blasfemi.

Chanel-spillearkaden

Coco Gamecenter er et popup-koncept, der i foråret har turneret i Seoul, Tokyo, Shanghai, Singapore og Hongkong for at promovere Chanels skønheds- og makeupprodukter.

Her kan shoppere fornøje sig med forskellige arkadespil – f.eks. racerløb, ping-pong og platformspil – selvfølgelig genskabt i en Chanel-version.

Er man hurtig på knapperne er der præmier i form af produkter i prøvestørrelse eller drinksbilletter til baren.

Man kan også prøve lykken med en tivoli-kran-klo. Men i stedet for at fiske bamser, kan man være heldig at fange et Chanel-produkt.

Og hvor længe går der så, inden vi ser det her?

I det første udkast til dette indlæg, havde jeg egentlig skrevet, at der måske lige skal gå en sæson eller to før vestlige kvinder er parate til at dele neglelak med Mario-brødrene. Men så opdagede jeg, at popuppen allerede har besøgt Toronto – til stor fornøjelse for diverse amerikanske skønhedsbloggere.

Der er altså ingen tvivl om at spil, uanset om de er på mobilen, konsollen eller et prof computer-setup er på vej til en anerkendt plads i mainstream-kulturen også på vestlige markeder.

Det giver brands og butikker nye muligheder for at engagere kunderne. Det bare om at gribe den nærmeste teenager og komme i gang.