Den usexede hemmelighed bag ALLE detailhandelstrends

Den usexede hemmelighed bag alle detailhandenlstrendsI torsdags ku’ du se Flemming i fjerneren.

Nærmere bestemt i Madmagasinet på DR1.

Sammen med studieværten Tina Müller var han taget en tur i supermarkedet for at forklare, hvad forretningen gør, for at lokke flere varer i indkøbsvognen.

I programmet kigger de f.eks. på gule prismærker, varer i bunker og impulsvarer (det er et fint ord, der betyder “chokoladebar på tilbud”) ved kassen.

Men, hov?!?

Gule priser og slik på tilbud? Det lyder som nogle gamle travere i branchen.

Er det ikke Birch & Birchs job at have forstand på NYE trends?

Jo, det er det.

Men sagen er den, at for overhovedet at kunne genkende en trend, når man ser den (og helst før alle andre), så er man pinedød nødt til at forstå, hvordan markedet ser ud lige nu og ikke mindst hvorfor.

Vi SKAL have styr på de gamle travere

Og det skal du i øvrigt også, hvis du vil kigge fremad i markedet.

Hvordan skal du ellers ku’ regne ud hvad for noget af alt det nye, der kommer til at påvirke markedet? Og hvordan?

Det er derfor Flemming har lært sig at splitte et supermarked ad med øjnene og kan forklare hver eneste hyldeforkant og prismærke.

Det er derfor jeg samler på husmoderlitteratur fra det 20. århundrede og i øvrigt er i gang med at pløje mig igennem den britiske historiker Frank Trentmanns knap 800 siders gennemgang af det vestlige forbrugersamfunds historie fra 1400-tallet og frem (selv tak).

Det er ikke fordi, det er sexet.

Det er ikke fordi, der er nogen, der gider betale for at høre om det.

Det er simpelthen nødvendigt forarbejde, hvis vi skal finde de trends, som du kan bruge til noget i din forretning.

Og det skal vi.

Nå, ja… og så elsker journalister bare Flemming fordi 400+ foredrag, trendpræsentationer og strategioplæg m.v. har lært ham at forklare tingene, så de er til at holde ud at høre på.

Se Madmagasinet på DR – Flemming er på ca. 10 minutter inde.