Har du nogensinde hørt om Hafod Hardware?
Det har du sikkert ikke.
Hafod Hardware er nemlig en lillebitte, familieejet isenkræmmer af den gammeldags slags med vinkelbeslag og musefælder i sortimentet. Den ligger ualmideligt langt ude på landet et sted i Wales.
Hafod Hardware har for 4 dage siden offentliggjort en julereklame på Youtube, der er gået viralt.
Lige nu kan jeg faktisk ikke engang finde ud af, om butikken har en hjemmeside, for alle hits går til aviser, tv og radio, der omtaler reklamen, der skal være produceret på et budget på under 800 kr.
I den lille hjertevarme film følger vi indehaverens 2-årige søn Arthur (der er fjerde generation i butikken), mens han efter bedste evne betjener kunder, fylder varer op, hjælpe bedstefar med regnskaberne og hvad der ellers skal ordnes i en butik.
Det er ikke svært at forstå, hvorfor videoen er et hit:
- Lille Arthur er bedårende!
- Den rammer lige ned i forbrugernes sværmen for det lokale.
Det begyndte med de lokale madvarer og gårdbutikken, og nu smitter det af på den lille uafhængige forretning på hovedgaden.
Det, der driver efterspørgslen på lokale fødevarer er ikke så meget geografien, men forventningen om, at den lille lokale producent fremstiller sine varer med større omtanke for dyr, mennesker og natur.
Den forventning er forbrugeren i gang med at flytte over på butikkerne: Man tiltror den lille uafhængige butik bedre motiver og mere omtanke end den store. Og helt ufatteligt meget mere end Amazon.
Tendensen skal langtfra forstås som en gratis sovepude til enhver, der selv underskriver årsregnskabet.
Men det er en hestesko til de butiksdrivende, der forstår, at det i de kommende år bliver næsten lige så vigtigt HVEM, man handler med, som HVAD man handler med.
Er du mest en Arthur-type eller en Bezos-type?