Derfor er dækkeservietter big business i 2020

I den britiske kæde Argos er sælger man dobbelt så mange duge og servietter som sidste år. Det samme gør sig gældende hos Selfridges – og sikkert mange andre.

Det er nemlig blevet hipt at dække bord i 2020

Nu hedder det bare “tablescaping” – et ord, der udspringer af det engelske begreb “landscaping”, som betyder noget i retning af landskabs- og havearkitektur.

Det har selvfølgelig sit eget hashtag, #tablescape, som er vokset eksplosivt henover sommeren.
Det hænger til en vis grad sammen med, at covid-19 har boostet alt, hvad der har med hjemmet at gøre – også borddækning.

Men det er også værd at bemærke, at forbrugerens nyfundne lyst til at pynte og dekorere spisebordet følger efter et årti, hvor æstetikken omkring maden ikke kunne blive skrabet, rå og serveret-på-en-gammel-palle-agtig nok.

På den baggrund er det ikke så mærkeligt, at generation Z synes det er nyt og spændende at pudse sølvtøj og folde servietter.

Og ja, måltidskassen med det rigtige tablescape-udstyr er selvfølgelig på markedet

Det er ikke et abonnement, men et engangskøb til hyggelig aften for to. Udover, hvad man kan forvente af ingredienser, opskrifter og vejledning indeholder kassen fra restaurantkitsuk.com bivokslys, trykte menykort, to stofservietter af irsk hør og en matchende designertændstikæske.

Hvad betyder tablescaping for dig?

Hvis du er i branchen for dækkeservietter og stearinlys: Ka-chiiiiing!!!!

Hvis du er i fødevarebranchen i lidt bredere forstand: Først og fremmest emballage. Er det noget, der løfter borddækningen i hverdagen er der bonuspoint. Og vice versa.

Det betyder også, at du skal se convenience i et nyt lys.

Vi er vant til at tænke convenience som hurtige løsninger i travle situationer, men tablescape-trenden er udtryk for et behov for at “gøre noget ud af det” – og hvor der er behov er der selvfølgelig også et marked. Convenience kan også være hjælp til at gøre det særligt.

På den helt lange bane skal du begynde at forberede dig på en æstetik omkring maden, der er lidt mere sirlig og detaljeret (måske ligefrem pyntent!) end du er vant til. Det bliver ikke mainstream fra den ene dag til den anden, men lad være med at sætte store beløb i brugte paller.

Bog_Fødevaretrends_Vi kan ikke spise mereNoget andet der er sket i 2020 er, at vi har skrevet en bog om de vigtigste fødevare-og forbruger trends lige nu.

Prøv et gratis kapitel – der er et link i dit seneste nyhedsbrev fra os , eller tilmeld dig her

Se mere om bogen og bestil her >>