Dick’s Sporting Goods er en amerikansk sportskæde med over 700 butikker.
At være amerikansk sportsbutik betyder, at man udover frottésokker, tennisketsjere og kulørt spandex-tøj også sælger skydevåben.
Nogen af dem til jagt – nogen af dem fordi den amerikanske forfatning giver borgerne ret til at eje våben til eget forbrug, om man så må sige.
Et varmt emne
Desværre kniber det ofte med at holde de forfatningssikrede skydevåben i privaten. Derfor er spørgsmålet om strammere våbenlovgivning altid et brandvarmt emne i USA.
Ansporet af de tilbagevendende skoleskyderier i USA, meddelte Dicks Sporting Goods tidligere i år, at kæden ville holde op med at sælge “assault style rifles” og automatvåben – altså skydevåben, der ikke er beregnet til jagt.
Samtidig hævede man aldersgrænsen for køb af våben i kædens butikker fra 18 til 21 år og gik efterfølgende i gang med at destruere våben fra varelagrene til en værdi af 5 mio. dollars.
Delte meninger
Er man opdraget med et europæisk forhold til våbenlovgivning, lyder det måske ikke af det store. Men i de amerikanske medier trak det store overskrifter, og kæden fik en hård medfart af våbenrettighedsorganisationerne.
Den første bølge af omtale på de sociale medier var til gengæld overvejende positiv. De efterfølgende kvartalsregnskaber har vist, at det ikke bare var snak – forbrugerne har belønnet Dick’s Sporting Goods med en vækst i omsætningen i de øvrige varekategorier, der mere end opvejer tabet.
Det er særligt bemærkelsesværdigt fordi man, uden at kende dagsprisen på automatvåben, nok roligt kan gå ud fra, at der skal langes en hulens masse frottésokker over disken, for at kompensere for indtjeningen på sådan en fætter.
Hvad har det med din forretning at gøre?
Dick’s Sporting Goods er relevant for dig, fordi kæden er et eksempel på en af de vigtigste tendenser på detailmarkedet i de kommende år: Etik er det nye markedsføring.
Forbrugerne forventer, at de forretninger og brands, de handler med, har en holdning til, og arbejder aktivt på at gøre verden til et bedre sted.
Lige nu er det mest tydeligt indenfor klima og bæredygtighed, men vi ser også tendensen begynde at pible frem inden for race- og kønspolitik – og altså også våbenlovgivning.
Og nej, du kan ikke vælge bare at holde dig fri af diskussionen.
Det er det samme som at sige, at du er ligeglad – og det er det værst tænkelige, du kan være på et marked, hvor etik er det nye markedsføring.