Derfor vil Tesco og Walmart levere med drone til dig

Walmart_dronelevering

For nylig meddelte både Tesco og Walmart, at de går i gang med at teste levering med droner.

 

Det sker for Tescos vedkommende i Galway, Irland og for Walmarts i Fayettevill, North Carolina. Begge samarbejder med et eksternt drone-firma.

 

Meldingen er bemærkelsesværdig, fordi det er første gang siden 2016, hvor Amazon lavede sine første tests med droner, at andre af retailgiganterne lufter seriøse planer i den retning.

 

Den slags er lige guf for sådan nogen fremtidsforsker/trend-typer som mig!

 

Intet siger “fremtid” som videoen af Walmarts drone, der sænker pakken ned med en wire, så temaet fra “Mission Impossible” synger i baghovedet. Det er da et fremtidsscenarie, der er til at få øje på!

Desværre er Birch & Birchs vigtigste formål ikke at underholde med kulørte spådomme.

 

Vi er sat i verden for at give dig et forspring i konkurrencen om forbrugeren. Og set med de briller, er det slet ikke techno-showet, der er det mest interessante.

 

Det mest interessante er HVORFOR Tesco og Walmart er gået i gang med at teste droner.

 

Svaret har Tescos innovationschef været så venlig at røbe, nærmest i en bisætning.

 

Det drejer sig om at konkurrere på de små indkøbskurve.

 

Altså ikke de rigtige indkøbskurve med sort plastikhank, men derimod sjat-indkøbene af få varer til et her-og-nu-behov.

 

Og hvorfor er det vigtigt at konkurrere på de små indkøbskurve?

 

Fordi der bliver flere og flere af dem.

 

Det er en international tendens, at den moderne forbruger besøger et supermarked oftere og køber mindre ad gangen.

 

Hvis du vil være relevant i fremtidens supermarked, skal du altså bidrage til at gøre de små indkøbskurve til en god forretning.

 

Det kan kreative og begavede hjerner i både butiks- og leverandørleddet (hvis jeg kender dem ret) finde mange måder at gøre på.

 

99,9 % af tiltagene vil ikke kræve kontakt til luftfartsmyndighederne. Ni ud af ti af dem vil være små praktiske tiltag, som ingen ved deres fulde fem gider høre om i vores foredrag eller læse om i vores bøger.

 

Og det er lige som det skal være.

 

Forspringet i konkurrencen om forbrugeren kommer nemlig ikke ved at kopiere, men ved at forstå, hvad det er for nogle problemer, der skal løses på fremtidens marked – og så gøre det.

 

Det kan godt være fremtiden, selvom det ikke er sexet.

 


Bog_Fødevaretrends_Vi kan ikke spise mere

Vil du vide mere om, hvad de internationale dagligvarekæder gør lige nu for at sikre sig i konkurrencen om fremtidens forbruger?

I vores nye bog er der et helt kapitel med cases på nye koncepter i dagligvarehandlen. 

Se mere og bestil her >>