Farvel til kæmpebutikker: Tæt på er det nye stor

Farvel til kæmpebutikker_Macy´s tester mindre format

Det er sjovt at kigge.

På varer altså.

Det er underholdende at opdage nye ting. Finde ud af, hvad man kan lide (og ikke lide!). Forestille sig, hvordan det ene eller det andet produkt kan bruges til skægge, æstetiske eller nyttige formål.

For nogen er det skobutikken, for andre er det byggemarkedet, der rykker mest i opmærksomheden. Men næsten alle har et (eller flere) områder, hvor de nyder at bruge tid på at undersøge udvalget. Også selvom behovet ikke er akut.

Det er præcis den menneskelige tilbøjelighed, der i sin tid gjorde det til en konkurrencefordel at have en stor butik. Folk, der kan lide at se det HELE, vil selvfølgelig vælge den butik, der har mest forskelligt på hylderne.

Men hvad sker der, når alt ligger i en flot fotograferet version online?

Ja, så behøver jeg jo ikke sætte hele og halve lørdage af til at snuse rundt i Magasin eller Biltema. Jeg kan få tilfredsstillet min trang til at se på sko og reservedele onsdag aften med iPad’en i sofaen.

Det betyder, at når jeg rent faktisk er parat til at købe sommersandaler eller en ny benzinpumpe, så betyder det ikke så meget for mit valg af butik, at der er et kæmpeudvalg – for jeg har allerede “oset af” hjemme i sofaen. Nu skal jeg bare have mit grej – og det må gerne gå hurtigt.

Det betyder, at på et marked, hvor alle varer ligger til fri besigtigelse online, er det ikke længere den samme konkurrencefordel at have kæmpestore butikker.

Eksempelvis var 3 timer i IKEA for 10-12 år siden for mig en med længsel ventet begivenhed på niveau med jul og fødselsdag. Nu har jeg set det hele (og lidt til) online, så jeg gider faktisk ikke rigtig pløje hele butikken igennem. Eller køre hele vejen derhen.

Men de store butikker koster stadig kassen at drive

Derfor ser vi overalt de traditionelle kæmpekæder arbejde på at bringe mængden af butikskvadratmeter ned og/eller komme tættere på kunderne.

Macy’s lukker de store butikker for at åbne små

Den amerikanske stormagasinkæde Macy’s har over de seneste år lukket over 100 butikker, der primært har ligget i traditionelle shopping centre. I februar 2020 har de til gengæld åbnet et nyt testformat “Market by Macy’s”, der kun er en ottendedel størrelse af en traditionel Macy’s, og hvor en vigtig del af det, der skal trække kunder inden for er en café.

Det lille Macy’s-format er udviklet, fordi Macy’s forventer, at de fremover i langt højere grad kommer til at drive butikker i såkaldte “strip malls” og “life style centers”. Det er, hvad man på dansk kan sammenligne med butikstorv, hvor det er nemt at parkere, og hvor trafikken drives af hverdagsærinder som dagligvarehandel og besøg i fitness-centeret.

Det betyder, at Macy’s er i gang med at skifte strategi fra selv at være primær trafik-skaber til i stedet at “holde sig til” der, hvor kunderne alligevel kommer.

37 IKEA’er nær dig

Samme logik ligger bag IKEA’s meddelelse i denne uge om at supplere almindelig levering med foreløbig 37 afhentningssteder rundt omkring i Danmark. Hvis kunderne allerede har set sig mætte og købsparate i al den glimrende online markedsføring, så er der ingen, der har glæde af at forsøge at tvinge dem ud i et varehus, bare fordi det er sådan vi plejer at gøre.

Butikken er ikke død – men det er online heller ikke

Der er ingen tvivl om, at vi de kommende år vil se antallet af butikskvadratmeter falde i den vestlige verden. Større er ikke længere automatisk bedre. Hellere lille og tæt på – med en killer online-strategi selvfølgelig!