Hvad Super Bowl 2020-reklamerne kan lære dig om forbrugeren

Tv-transmissionen af den amerikanske Super Bowl-finale er kendt for at have klodens dyreste reklameblokke.

Det betyder, at de store brands investerer max i at drive budskabet ind, ofte med høj underholdningsværdi til følge. Men det betyder også, at Super Bowl-reklamerne er et godt sted at studere, HVAD det er, der er så vigtigt for brands’ene at få fortalt deres kunder.

I år går fødevarebrands’ene forrest

De har skiftet til en fortælling, hvor det er kunden – ikke produktet – der er hovedpersonen.

Det er reklamer, der ikke fokuserer på, hvor cool eller velsmagende produktet er i sig selv, men hvordan det hjælper forbrugeren med at udleve den fremragende, unikke personlighed han/hun allerede er.

McDonald’s

McDonald’s viser, hvordan verdens ledere, hver især sammensætter en unik bestilling. Spoiler: Trump og Kim Jong-un får en milkshake med to sugerør, mens Boris Johnson vælter hele bakken til med kyllinge-nuggets.

Pringles

Hvis du ikke kender den animerede tv-serie “Rick & Morty”, så skal du holde tungen lige i munden, når Pringles går i gang. Bemærk budskabet: Det er ikke Pringles i sig selv, der er interessant – det er din særlige kombination af forskellige Pringles-typer, din egen special-designede smag, der er hovedsagen.

Bud Light

Det står ikke skrevet i drejebogen over stereotyper, at en fyr med ansigtstatoveringer (i det konkrete tilfælde rapperen Post Malone) står først i køen, når det nye produkt, der skal lanceres, er danskvand med 5 % alkohol og frugtsmag(!)

Men Bud Light har forstået, at det cooleste, man kan være i 2020 er én, der ikke lader sig styre af reklamer og omgivelsernes forventninger, men træffer sine egne beslutninger.