Kan du gætte ligheden mellem skiskydning og detailhandel?

  • Hint: Det har noget med vaskemaskiner at gøre…

 

Jeg er normalt ikke den store tv-sportsfan

 

(Eller… host-host… fan af sport jeg selv skal udføre)

 

Men når der er vinter-OL, så er jeg klar

 

Jeg skal se skiskydning!

 

Det der med at man skal være god til to vidt forskellige ting…

At deltagerne skal kunne skifte fra fuld kraft til ren zen på ét sekund…

Og at de hvert minut kan tabe hele dynen på gulvet…

 

Det er top-underholdende!

 

Jeg tror, det er derfor, jeg synes det er så sjovt at studere udviklingen på detailmarkedet.

 

Detailhandel er nøjagtig ligesom skiskydning

 

Hvis vi altså lige forestiller os, at skiskydning er en sport, hvor man gerne må skifte til rulleskøjter, skyde med slangebøsse eller give sig til at kaste wienerbasser efter modstanderen.

 

Den eneste regel i detailhandelsskiskydning er nemlig, at hvis du kan overbevise dommeren om, at nu er wienerbrødskast en del af spillet – ja, så er det fair game, og så må de andre bare se at få skaffet noget blødt brød i en fart.

 

Og dommeren – det er selvfølgelig forbrugeren.

 

Tag nu American Eagle som eksempel.

 

Et amerikansk tøjmærke, der har åbnet en forretning på Union Square i New York. Et område med mange uddannelsesinstitutioner.

 

De vil gerne oppe sig lidt på servicen og give de studerende i området en god grund til at anbefale butikken til hinanden.

 

Hvad gør de så?

 

Skruer op for smilet og den kompetente, personlige rådgivning om sæsonens varer?

 

Selvfølgelig gør de ikke det!

 

Der er ingen 20-årige, der har brug for kompetent, personlig rådgivning, når de køber tøj.

 

I den alder kan man jo for pokker iklæde sig en badering og stadig se godt ud!

 

Og hvis en 20-årig er i tvivl om, hvad hun skal have på, så har hun med garanti en ven(inde), der er 10 gange så trendy som American Eagles personale (og som sikkert vil sige, at badering er SÅ 2017 på den ufede måde!)

 

Til gengæld er der ingen 20-årige på Manhattan, der har en vaskemaskine.

 

Voila!

 

Hos American Eagle kan man komme og få vasket sit tøj.

 

Gratis.

 

Det er en service man kan forstå og bruge til noget, når man er 20 år og studerende.

 

Er vaskemaskiner i tøjbutikker en ny regel i detailhandelsskiskydning?

 

Måske.

 

Der er i hvertfald meget, der tyder på, at dommerne… undskyld, forbrugerne mener jeg… er mere end åbne over for alternative fortolkninger af begrebet service i disse år.

 

Det og mange andre af detailhandlens udfordringer går vi i dybden med på seminaret

 

Fremtidens Detailhandel” 13. April 2018

 

Det er for dig, der er leverandør af produkter og ydelser til detailhandlen og gerne vil være på forkant med udviklingen i branchen.