Kategorien, hvor halloween-markedet vækster mest

I går aftes slog jeg min egen rekord i uddeling af karameller til kvarterets unger, når de i anledning af halloween dukker udklædte op ved døren og truer med “slik eller ballade”.

Egentlig er jeg lidt ærgerlig over den rekord, for det betyder, at antallet af tiloversblevne karameller, der traditionen tro finder vej til min skrivebordsskuffe, svandt ind til et(!) sølle eksemplar.

Næste år bliver jeg nok nødt til at købe en ekstra pose karameller.

Et så tydeligt tegn på øget efterspørgsel er noget, der vækker nysgerrigheden hos en forbrugertrendforsker som mig.

Heldigvis har den amerikanske brancheorganisation for detailhandel, NRF, gjort det grove for mig. De har spurgt 7000 amerikanere om deres planer for halloween.

Ifølge NRF’s tal, så skal du hverken sætte dine penge i karameller eller græskar, hvis du skal score kassen på halloween.

Halloween_kostumer til dyr

Vækstmarkedet, når det gælder halloween er nemlig kostumer – til kæledyr!

Siden 2010 (som var det første år, hvor det overhovedet faldt NRF ind at spørge til det) er andelen af mennesker, der har planer om at iføre vovse, misser (eller guldfisken?) et kostume steget fra 12 til 17 %.

Til sammenligning har andelen af forbrugere, der planlægger at købe slik, dekorationer og andre kostumer ligget stabilt i samme periode.

Derfor har du ikke råd til at være ligeglad med kæledyrskostumer

Heller ikke selvom din forretning ikke har det fjerneste med halloween at gøre.

Væksten i kæledyrskostumer* hænger nemlig sammen med, at vores firbenede venner har ændret status i familien.

Det er meget sagt, at dyrenes status er blevet mere ligeværdig. Men vi ønsker i hvert fald i højere grad end tidligere at give dyrene de samme muligheder og standarder for forbrug, som vi selv har.

Det så vi under finanskrisen, hvor dyrefoder/-tilbehør var en af de få brancher, der ikke tabte omsætning.

Det ser vi hos IKEA, der med Lurvig-serien tilbyder en senge, madskåle, transporttasker, børster, kradsetræer mv. til de firbenede, der foretrækker minimalistisk, skandinavisk design.

Pointen er, at uanset hvad du sælger, så vil en stor del af dine kunder være interesserede i at købe mere af det samme – bare til vovse og misser.

*Uundværlig bonusinfo: Det mest populære kostume til kæledyr er græskar, skarpt forfulgt af hotdog og superhelt.