12. september mistede verden en af de helt store profiler inden for mad, livsstil og design, nemlig Sir Terence Conran. Birch & Birch havde fornøjelsen af at interviewe ham for 15 år siden.
I 1950’ernes London etablerede Terence Conran sig som møbeldesigner under navnet
Conran group.
Siden blev det til boligkæderne Habitat og Conran Shop, livsstilsbøger og -magasiner og en lang række restauranter over hele verden.
Terence Conran blev på sine rejser i Sydeuropa i 1940erne fascineret af den afslappede
livsstil. Oplevelserne fostrede et ønske om at berige de konservative og formelle
englænderne med mere sanselige produkter. Samtidig var han inspireret af den
skandinaviske tradition for enkelt og funktionelt design med fokus på lys og liv i boligen.
Revolutionen af britisk livsstil
Med Habitat-butikkernes prispolitik blev det muligt i løbet af tresserne at nå ud til en bred
gruppe af forbrugere, og resultatet blev en revolution af britisk livsstil. Briterne oplevede for første gang sofaer, der ikke var blomstrede, og de blev leveret i flatpacks. Bevæbnet med værktøjer som hvidløgspresser, som Conran lancerede på det engelske marked, kunne kunderne nu prøve kræfter med eksotisk madlavning. Han introducerede f.eks. peperkværne, espressokander og olivenolie i Storbritannien.
Selv det intime privatliv blev påvirket af Conrans produkter.
Hans introduktionen af dyner (i stedet for den traditionelle brug af tæpper i Storbritannien) overflødiggjorde klodsede pyjamasser og lange natkjoler, hvilket ifølge Conran selv
fremmede det ægteskabelig samkvem.
Hans livsstilsimperium var størst i slutningen af 1980erne, hvor han ejede mere end 900 butikker og havde 35.000 ansatte.
Conran var aktiv i sin forretning hele livet. Han havde f.eks. rundet 60 år, da han for alvor kastede sig over restaurationsbranchen, og da vi mødte ham i 2005, blev han kåret til den mest indflydelsesrige britiske restauratør.
Det handler om at give sine kunder et bedre liv
Ifølge Conran handler det at sælge livsstilsprodukter ikke om at fortælle folk, at de bliver lykkelige af et bestemt produkt, men om at sælge produkter der rent faktisk giver dem et bedre liv.
Han insisterede på, at den eneste måde at innovere på, og den eneste måde at få succes på er ved konstant at spørge sig selv, hvad man kan tilbyde folk, som kan forbedre deres tilværelse.
Da vi mødte ham, sagde han bl.a:
– Nye ting opstår ikke, fordi man beslutter sig for det, men fordi man arbejder på at forstå mennesker og gøre livet lettere for dem.
Kun på den måde opnår man bedre produkter og bedre shopping. Shopping er jo også en del af folks liv, som vi skal arbejde på at forbedre. Butikker som Walmart fylder bare folks hjem op med ting.
Jeg håber ikke, at “Mr. Walmart” på sit dødsleje spørger, hvordan han har bidraget til at gøre sine kunders liv bedre, for så bliver det en ubehagelig dødskamp.