Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /var/www/birchogbirch.dk/public_html/wp-content/plugins/use-any-font/includes/functions/uaf_font_functions.php on line 469

Nu er der brugte varer på hylden i stormagasinet Selfridges

London-stormagasinet Selfridges har åbnet en afdeling med brugt tøj, sko, tasker og accessories.

Det er et tydeligt signal om, at genbrug/secondhand/pre-owned er ved at indtage en ny plads på detailmarkedet.

Bevares, der har til alle tider været både forbrugere, brands og butikker, der flirtede med genbrug

Men det har aldrig været de butikker, der havde den bedste plads på gågaden. Genbrug har aldrig været det sikre valg for mainstream-kunden. Og det har slet ikke været noget, der for alvor var penge i.

Indtil nu…

Brugtmarkedet for high-end beklædning og tilbehør vurderes at stige med 12 % om året for tiden. Væksten for de nyproducerede varer i samme kategori er til sammenligning kun på 3 %.

Det er en omsætning, der hidtil har ligget hos online-spillere som Vestiaire Collective (Europa) og The RealReal (USA).

Begge virksomheder arbejder med at gøre det nemt og sikkert at sælge og købe brugte luksusvarer inden for mode og beklædning.

Vestiaire Collective og The RealReal fungerer ikke bare som markedspladser (som vi f.eks. kender det fra eBay). Virksomhederne har eksperter ansat, der undersøger og garanterer ægthed og kvalitet af de dyre varer.

Det har tilsyneladende været den tryghed, der skulle leveres for at forbrugerne for alvor fik mod på at købe brugte designervarer i mange-tusind-kroners-klassen af fremmede på internettet

Vestiaire Collective hos Selfridges

Og det er netop Vestiaire Collective, som Selfridges har indgået samarbejde med om den nye afdeling. Det betyder, at Selfridges kunder ikke bare kan købe, men også indlevere de designervarer, som de ønsker at sælge.

Undersøgelser viser, at brugtsalget ikke kannibaliserer salget af nye luksusvarer

Brugtkøberne er oftest førstegangskøbere, der ikke ville have købt et highend-brand til nypris, men i stedet et billigere mid-range eller low-end produkt. Dermed fungerer de brugte varer som en rekrutteringskanal for high-end-brandsene, der ser det som en mulighed for senere at konvertere brugtkøberne til købere af nye produkter. Derfor ser vi i øjeblikket brands som f.eks. Ralph Lauren eksperimentere med modeller for salg af egne brugte varer.

Brugtsælgerne er til gengæld oftest nogen, der selv har købt produktet fra nyt. Og de penge, de får ind ved at sælge brugte designervarer vil som oftest blive brugt på igen at købe nye luksusvarer.

Tendensen drives af flere faktorer:

  • Forbrugerne har vænnet sig til at købe dyre designmøbler og brugskunst brugt – også hos professionelle forhandlere. Når en sådann indstilling først er etableret i en kategori, bliver den nemt overført til andre kategorier på markedet.
  • Teknologien gør det nemmere (og dermed mere rentabelt) at skaffe og holde styr på de brugte varer.
  • Klima-/bæredygtighedsdagsordenen har give de brugte varer en etisk profil. Det er ikke længere bare en fattigmandsløsning, men noget, man kan være stolt af.
  • På et marked med en overflod af masseproducerede varer er den brugte designervare det ultimative limited edition-produkt.
  • At købe brugt er lidt af en skattejagt og indeholder dermed et stærkt element af den oplevelsesesøkonomi som præger hele detailhandlen fremadrettet.

 

Når en forbrugs-/detailhandelstrend drives af så mange forskellige strømninger, så er det et tegn på, at det er noget, der kommer til at fylde rigtig meget og rigtig længe.

Hvad betyder det for din branche/virksomhed, når genbruget rykker ind?

Hvad kan du gøre for at gribe forretningsmulighederne?

Det kan du godt begynde at tænke over, hvis du vil have forspring i konkurrencen om forbrugeren.