Ny front i convenience-krigen: Derfor bliver fragtfirmaet (måske) den nye vinder

Normalt spiller fragtfirmaet en mikroskopisk rolle i vores bevidsthed, når vi bestiller noget på nettet

Hvis jeg gerne vil købe en sæk kattefoder, så er det produktet og detailvirksomheden (med tilhørende konkurrenter!), der løber med opmærksomheden.

Hvis bølgerne går højt bruger jeg et halvt sekund på at beslutte, om jeg vil have pakken leveret til døren eller om jeg vil hente den henne på tanken.

En halv time senere har jeg lykkelig glemt, hvem der har fået æren af at slæbe rundt på missers middagsmad

Men det er ikke nogen naturlov

Det er amerikanske DoorDash et eksempel på.

DoorDash er som udgangspunkt en budservice, der leverer mad fra restauranterne i dit lokalområde.

Deres chauffører arbejder efter Über-modellen. Dvs. at de er freelancere, der bliver betalt pr. ordre, og i øvrigt selv stiller bil, scooter eller cykel til rådighed.

Sådan handler du med DoorDash

Det hele foregår i DoorDash’s app. Her kan du vælge mad fra de restauranter i området, der har indgået partnerskab med DoorDash. Du skal altså IKKE ind på restaurantens egen hjemmeside eller app. Heller ikke selvom du har særlige ønsker som “uden ananas” eller “dressing ved siden af”.

Leveringen koster mellem 1,99 og 4,99 dollars afhængigt af tidspunktet på dagen – hvis der er mange bestillinger (typisk omkring almindelige spisetider) stiger prisen. Hvis man da ikke gør brug af tilbuddet fra en af de mange restauranter, der lokker med gratis levering for at sikre sig nye kunder.

Derudover giver app’en mulighed for at give drikkepenge til buddet – drikkepenge er en vigtig del af kulturen og økonomien omkring serviceydelser i USA.

Nu har du fået din Grilled Cheese burrito fra Taco Bell

Eller din Superfood Quinoa Bowl med en Green Warrior Smoothie som sidevogn. DoorDash dækker hele spektret fra fedtdryppende fastfood til selleri-juice.

Men hvorfor stoppe der?

Du ku’ sikkert også godt bruge 10 Panodil, en liter mælk og en pose labre larver. Og DoorDash-chaufførerne kører alligevel lige forbi 7-Eleven og drugstore-kæden CVS hele tiden. (Husk: I USA er en “drugstore” en kombination af apotek, materialist og nærbutik).

Derfor er DoorDash nu også begyndt at levere det vi måske kan kalde let dagligvarehandel – snacks, drikkevarer og “det du lige mangler” – og de kan også hente din receptpligtige medicin for dig.

Hvem ejer kunderne?

Det bemærkelsesværdige ved DoorDash er, at vi her har at gøre med et fragtfirma, der ikke alene har indtaget en synlig rolle, men faktisk har overtaget kundeforholdet.

Er jeg først blevet vant til at bruge DoorDash-app’en, så er alle de restauranter, butikker, varer osv., der IKKE er med, usynlige for mig.

Den nye front i convenience-konkurrencen

Det var convenience-faktoren, der oprindeligt drev handlen fra specialforretninger til supermarkedernes alt-på-et-sted-koncept. Dermed fik de store dagligvarekæder musklerne til at bestemme, hvilke varer (og under hvilke labels) forbrugerne skal have mulighed for at købe – og til hvilken pris.

Hvis næste niveau af convenience-konkurrencen bliver udspillet på leveringsfronten, så er der plads til at effektive (og kreative!) fragtfirmaer kan indtage en langt stærkere position på markedet og i forbrugerens bevidsthed.

Taberne bliver den konventionelle dagligvarehandel.

Der er i det hele taget meget, der tyder på, at restaurations- og take-away-branchen i Nordamerika er ved at være parat til for alvor at hugge omsætning fra dagligvarehandlen.

Det kan du læse mere om i vores bog – særligt s. 171-173, der handler om fænomenet “Ghost Kitchens” og kapitlet om convenience.