Producenterne skal holde de klima-løfter, som butikkerne giver deres kunder

Verdens mindste overraskelse er, at klima og bæredygtighed bliver helt centralt i både fødevarebranchen og detailhandlen i 2022.

Vi er gået ind i det nye år med nyheden om, at Frankrig forbyder plastik-emballage på frugt og grønt.

Så mens verden stadig bøvler med Omikron, den foreløbig mest smitsomme corona-variant, skal franskmændene altså til at tørre deres virusbefængte fedtfingre af på hinandens tomater og gulerødder.

Og var vi ikke lige blevet enige om, at det mest bæredygtige er at lade emballage sidde på agurken af hensyn til holdbarheden?

Mindre emballage er lig med mere madspild, har de ikke hørt om det i Frankrig?

Jo, det har de lige præcis hørt om, og hele logikken bag manøvren er da heller ikke at fjerne emballagen fra frugt og grønt på sigt, den er, at man vil tvinge producenterne til at komme op med nogle nye, bæredygtige emballager nu og her.

For det, der vil ske, er naturligvis, at forbrugerne til deres rædsel vil stå i butikkerne og se naboen prikke på deres grøntsager, og hvis de drister sig til at købe noget alligevel, vil de opleve, at produktet er lige til at smide ud på den halve tid.

Og hvad gør de så?

Så klager de! De klager på Facebook og til hinanden, og de klager til butikken:

De siger: “Nu må I kraftpetervælteme tage jer sammen og give os mulighed for at shoppe i et corona-sikkert miljø, og I må holde op med at sænke holdbarheden på fødevarer i en tid, hvor priserne på alt det vigtige i hverdagen bare stiger og stiger, og så må I give os mulighed for at være ordentlige, klimabevidste mennesker, der ikke står helt unødvendigt og hælder mad ud”.

“Ja det må vi”, siger butikkerne så, “for vi har lovet jer, at I kan føle jer trygge i vores butik, og vi har lovet jer billige dagligvarer, og vi har lovet jer, at tilbyde jer de mest bæredygitge og klimavenlige løsninger på hylderne”.

Og så ringer butikkerne til producenterne og siger “Løs det! – eller I er ude”.

Det handler ikke bare om plastemballage. Det handler om bæredygtighed i almindelighed og om klimaneutralitet i særdeleshed, som er konkurrenceparametre på linje med pris og kvalitet i 2022.

Det betyder, at butikkerne skal vise tydeligt, at de træffer det bæredygtige valg på kundernes vegne.

Der var engang, hvor detailkæderne brugte den såkaldte politiske forbruger som undskyldning for at smide alt fra buræg til turbokyllinger på hylden, for som de sagde:

“Vi tager ikke stilling, vi stiller bare varerne til rådighed, så så er det op til forbrugeren at stemme med sin pengepung ude ved hylderne.“

Den går ikke mere.

At give forbrugerne valget ude ved hylderne er det samme som at sige, at man er ligeglad – og ingen butik har råd til at være ligeglad i dag.

Derfor skal man træffe de rigtige valg på kundens vegne. Derfor er den politiske forbruger et levn fra sidste årstusind.

Derfor skal man som producent være meget skarp på, hvad der foregår inden for det bæredygtige område, og hvad der er på vej.

Det er nemlig producenterne, der skal holde de løfter, som butikkerne giver deres kunder, og som politikerne giver deres vælgere.

Og løfterne bliver givet med kortere og kortere varsel fremover.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *