Sådan har Fuji genoplivet fotobutikken

Hvornår har du sidst sat dine ben i en fotoforretning?

Engang lå der (mindst!) en fotoforretning i enhver provinsgågade. Men de er forsvundet, efter kameraet blev digitalt og flyttede ind i mobiltelefonen.

Derfor virker det umiddelbart som det rene selvmord, når Fuji i de senere år har rullet konceptet “Wonder Photo Shop” ud i storbyer over hele verden.

Det er nemlig en fotoforretning – eller er det?

I Wonder Photoshop er der masser af kameraer. Stjernen i sortimentet er det lille farverige Instax-kamera, der er en moderne version af polaroid-kameraet – altså, sådan et, der spytter et papirbillede ud med det samme.

Instax-designet er så nuttet, at man skal have et hjerte af sten for ikke at få lyst til det. Eller i hvert fald bare at prøve det.

Fuji Instax kamera

Og selvfølgelig kan man få lov til at prøve!

Men er det særlig sjovt at tage et billede af butiksinventar? Nej!

Derfor er der i butikken et fotostudie med rekvisitter, der gør billedet lidt bedre – og lidt mere værdigt at gemme på.

Nu bliver det kreativt

Når billedet er taget, kan man tage det med i butikkens krea-område, hvor man kan dekorere med klistermærker, tusser, pyntetape og glimmer, og trylle fotoet om til en scrapbogs-side, et fødselsdagskort, et foto til væggen osv.

Har man fået blod på tanden i forhold til at udfolde sig kreativt med sine fotos, kan man også printe sine “almindelige” digitale fotos fra telefonen i butikken.

Man kan desuden købe alle kreamaterialerne med hjem plus diverse skulpturelle anordninger til at udstille fotos i det moderne smagfulde hjem.

Fuji Wonder Photo Shop NYC Forbrugertrends detailhandel

Butikken tilbyder også forskellige events og workshops fra “Lav dit eget valentinskort” over “foto-safari på kunstmuseet” til “kom og få efterset og serviceret dit mega-dyre Fuji X-series-kamera”. Her tilmelder deltagerne sig på forhånd.

Wonder Photo Shop er altså ikke bare en butik, hvor man kan få et kamera

Det er et sted, hvor man har kan udtrykke sig personligt og kreativt – og blive dygtigere til det. Det er et sted, hvor man kan skabe og bevare unikke minder.

Kameraet er bare et nyttigt redskab til det formål.

Wonder Photo Shop er med andre ord en butik, hvor man har flyttet fokus fra produktet (og personalets viden om det) over på kunden og hendes oplevelse.

Dermed er butikken et prima eksempel på, hvordan man udnytter to af de vigtigste strømninger på detailmarkedet lige nu: Oplevelses/transformationsøkonomi og storyliving.

Og så gør det bestemt ikke noget, at man som tech-firma evner at tappe ind i DIY- og analog-bølgen.

 

Vil du vide mere om, hvordan du arbejder med oplevelser og storyliving?

Så er workshoppen “Skab butiksoplevelser, der sælger”, måske noget for dig.