Skype-grundlægger genopliver bydrengen

Det er længe siden bydrengen, der med trækvogn på slæb leverer varer til byens damer, er forsvundet fra bybilledet.

Nu er vognen måske tilbage, men uden dreng.

Starship Technologies, der bl.a. er grundlagt af den danske Skype-iværksætter Janus Friis, har udviklet en robot, der kan levere varer og pakker i byen.

Den knæhøje robot er nærmest en køleboks med hjul og kører på fortovet mellem almindelige fodgængere.

Formålet med leveringsrobotten er, at gøre den sidste kilometer ud til forbrugeren billigere ved at fjerne menneskelig arbejdskraft fra ligningen. Desuden bruger robotten mindre energi end en drone og er nemmere at få tilladelse til at bruge i bymæssig bebygggelse.

Robotten testes i øjeblikket i større byer i Estland, Storbritannien, Tyskland, Schweiz og USA og erfaringen er, at robotten omgås fint med den øvrige trafik.

Robottens har styr på sin egen placering med centimeters nøjagtighed. Ni kameraer og ultralydssensorer sørger for, at den kan ‘se’ forhindringer – den holder eksempelvis tilbage for fodgængere, cyklister, kørestole og hunde.

Præcisionen er også med til at beskytte robotten mod tyveri. En del af konceptet er, at alle enheder monitoreres og afviger de fra ruten, så rykker et serviceteam ud og henter den.

Robottens bagagerum kan kun åbnes af den rette modtager, som har modtaget en kode på sms.

Ambitionen hos Starship Technologies er, at byer over hele kloden skal udstyres med en flåde af leveringsrobotter.

Det er jo altid sjov og løjer med en ny gadget…

Men hvad betyder det for markedet?

Det bemærkelsesværdige ved Starship-robotten, at den IKKE er en leveringsteknologi, der henvender sig til de store e-handelsmastodonter. Det giver ingen mening at sende varer af sted fra et centrallager med 6 km i timen i små bitte vogne.

Robotten er til virksomheder i byen.

Det vil i praksis sige lokale butikker og restauranter, der handler med lokale kunder.

Starship-robotten kan potentielt blive et es i ærmet for detailbutikkerne i bymidterne fordi de med den kan tilbyde et konkurrencedygtigt alternativ til “gammeldags” e-handel: Levering inden for en time – gratis (eller næsten gratis afhængig af, hvad Janus Friis & Co skal ha’ for sådan en tur).

Det er forfærdeligt nemt at falde i den grøft, hvor man ser e-handlens vækst på bekostning af gågade-butikkerne som noget, der er dømt til at fortsætte til evig tid.

Men på den markedsplads, hvor der konkurreres om forbrugerens gunst er det ikke nogen naturlov, at e-handlen har førsteret til førertrøjen.

Den øverste podieplads tilhører ALTID den, der er bedst til at gøre det nemmere, billigere og/eller mere fantastisk at være kunde.

Det har i lang tid været e-handlen, der var bedst til at gøre det nemt – men hvis noget (f.eks. En robot) gør det ENDNU hurtigere/nemmere at handle i den lokale gågade… ja, så kan det hurtigt blive de fysiske butikkers tur til en tur i gult.