Tæppefald for butiksteatret

Fremtidens Detailhandel_Tæppefald for butiksteateret

Da jeg for 15 år siden begyndte at arbejde med detailbranchen, talte vi meget om “Retail Theatre”, butiksteatret på dansk.

Butikken var en scene, de ansatte var skuespillere, og kunderne var tilskuere. Det var vist nok inspireret af Disneylands måde at drive forlystelsesparker på.

Butiksteatret toppede for omkring 12 år siden med Abercrombie & Fitch

Vi valfartede til New York og London for at opleve det daværende butikskoncept. Det var butikker indrettet som natklubber, og personalet var castet på grundlag af deres udseende. De skulle ikke vide en hat om tøj, men de skulle se godt ud på den samme måde.

De ansatte smukke mennesker til at stå og smådanse og sige “Hi guys, how are you doing” hele dagen.

I indgangen stod en veltrænet fyr i bar overkrop og tog imod. Her var personalet hovedpersonen. De var cool. Det kunne vi andre også blive, hvis vi gik i deres tøj.

Siden har verden ændret sig.

Vi vil ikke længere være tilskuere, vi vil være med.

Vi vil være designeren.

Vi vil være modellerne.

Vi vil også være dem, der ved mest om de produkter, butikkerne sælger, og det er vi som regel også.

Skiftet fra storytelling til storyliving

Derfor handler de historier, som brands fortæller, ikke længere om brandet, men om kunden. Den nemmeste måde at gøre det på, er at involvere kunden i historien. Det er det, vi kalder skiftet fra storytelling til storyliving.

Det ser vi mange eksempler på i detailhandlen nu.

Topshop tilbyder personlige stylister når og hvor det passer dig via Google Hangouts. Så er du nemlig modellen.

Hos Uniqlo kan du selv designe din t-shirt med en app. Og hvis nu du er rigtig god til at designe t-shirts, kan du få procenter af dit design i appens market place-funktion. Nu har butikken gjort dig til professionel designer.

Butikker forventer ikke længere, at vi tager deres ord for, hvad produkterne kan.

Vi kan selv prøve dem af. Fra Aldis popup-bistroer i Tyskland, hvor de serverer tre lækre retter fremstillet af Aldis private label-serier til Dysons brand-stores, hvor vi kan strø forskelligt snavs (kattegrus? Uldtotter? Papirfnuller?) ud over forskellige underlag for at teste støvsugeren under forhold, der ligner vores egne derhjemme.

På vores seminar om fremtidens detailhandel i sidste uge skovlede vi eksempler fra virkeligheden over de sagesløse deltagere.

Og der kommer mange flere i de kommende år, for fremtidens kunde er deltager, ikke tilskuer.

NB! Vores seminarhold er små, eksklusive og bliver hurtigt udsolgt.
Hvis du vil være sikker på at få buddet næste gang vi afholder “Fremtidens Detailhandel” så tilmeld dig vores nyhedsbrev