Foredrag og oplæg om fødevare- og retailtrends, du kan bruge i praksis
Du får konkret, brugbar viden om retail- og fødevaretrends internationalt og lokalt – viden du kan tage direkte med hjem og bruge i hverdagen
- Dugfrisk viden om et marked, der hele tiden udvikler sig
- Inspiration til at se nye muligheder i markedet
- Masser af konkrete cases fra butikker og producenter
- Et solidt fælles udgangspunkt for efterfølgende debat og samarbejde
- Engageret og underholdende formidling som deltagerne husker
Vil du vide mere eller booke et foredrag?
Ring til Flemming Birch på tlf. 25 71 62 42 eller skriv til flemming@birchogbirch.dk
Aktuelle foredrag fra Birch & Birch
Den gode handelsby
Hvad skal der til for, at handelsbyen er levende og attraktiv også i fremtiden? Hvad skal butikkerne gøre, og hvordan skal man samarbejde med kommunen om at skabe en fælles succes? Hvordan tiltrækker og knytter vi kunderne til den lokale handel i en verden med hård konkurrence fra onlinehandel, større byer og shoppingcentre?
Flemming Birch fortæller om fremtidens lokale shoppingdestination med masse af prsktiske eksempler fra butikker og byer.
Målgruppe: Handelsstandsforeninger, lokale butikker og kommuner
Varighed: Ca. 60 minutter plus debat
Værdiskabende salg
Hvornår har du sidst anskaffet dig et produkt, der fik alle på vejen til at stimle sammen i beundring på samme måde, som et nyt tv-apparat eller bil gjorde i 1950’erne? Nej vel?
De fleste moderne butikker sælger varer, man kan få tilsvarende overalt. Derfor er man nødt til at give folk andre grunde til at komme i butikkerne, end at man har varer på hylden. Butikken skal flytte sig fra at sælge de gode produkter til at sælge det gode liv og skabe værdi for kunderne i alle led af forretningsmodellen.
Flemming Birch viser, hvordan man som moderne butik kan skabe værdi for kunderne gennem:
- Oplevelses- og transformationsøkonomi
- Den gode handel og det personlige salg
- Storytelling, storyselling og storyliving
Det gør han med masser af praktiske eksempler fra virkeligheden, som du kan lade inspirere af i din butik.
Varighed: ca. 60 min. + debat.
Fremtidens voksne
De første generation Z’ere (født ca. 1995-2009) er færdiguddannede og klar til at overtage verden. Det er fremtidens kunder og medarbejdere de næste mange år.
De kommer sandsynligvis til at arbejde i job, der ikke findes i dag. Deres forbrug bliver drevet af klimadagsordenen og værdier i en verden, hvor der er status i alt det, man ikke kan købe for penge.
Vi tegner et portræt af generation Z som forbrugere og medarbejdere. Hvad tiltrækker dem ved arbejdspladser, butikker og brands?
Varighed: ca. 60 min. + debat.
Fødevaretrends 2024-25
Hvordan ændrer vores fødevareforbrug sig i de kommende år? Hvilke forbruger- og fødevaretrends er på vej, og hvordan påvirker det produktudvikling og markedsføring?
Er bæredygtighed f.eks. blevet et konkurrenceparameter på linje med pris og kvalitet?
Hvad vil det sige at være sund i de kommende år, og hvordan påvirker det fødevarerne?
Hvordan navigerer forbrugerne i en krisetid, hvor vi er ramt på leveomkostningerne, og hvilke muligheder åbner krisen for?
Hvad skal vi servere for forbrugere i de kommende år, både derhjemme på middagsbordet, når vi er på farten, og når vi spiser ude?
Her får du overblik over de vigtigste trends i fødevarebranchen i de kommende år med masser af praktiske eksempler fra butikker og producenter.
Varighed: Ca. 60 min. + debat
Fremtidens detailhandel
Butiksrummet ændrer sig i takt med nye teknologiers muligheder og kundernes skiftende forventninger. Vi ser på fremtidsrettede butikskoncepter, der på forskellige måder nytænker den fysiske butik, gerne i samspil med den digitale verden.
Du få et højaktuelt indblik i de markedstrends, der former detailhandlen i de kommende år samt forbrugernes krav og forventninger til butikker, produkter og service.
Undervejs giver vi selvfølgelig masser af praktiske eksempler fra virkeligheden på det hele.
Varighed: Ca. 60 min. + debat
Skab oplevelser i butikken
Alle er enige om, at moderne butikker skal tilbyde oplevelser, hvis de vil skille sig ud. Men hvordan gør man lige det i praksis en tirsdag formiddag i februar?
Her får I konkrete anvisninger på, hvad oplevelser betyder i detailhandlen, og hvordan I arbejder med at give kunderne en oplevelse.
I får inspiration til at skabe oplevelser gennem masser af konkrete eksempler fra rigtige butikker verden over.
Varighed: Ca. 60 min. + debat
På jagt efter fremtidens supermarked
I fremtidens supermarked findes kun friske fødevarer og varer, kunderne gider ofre tid på.
Måltider tager vi stilling til, når vi er sultne, ikke dagen før. Alt det kedelige – fra opvasketabs til makrel i tomat – er usynligt og pakket til dig, når du kommer.
Butikken kender nemlig kunden bedre end kunden selv gør, og indkøbslisten skriver sig selv.
Grib indkøbsurven, og tag med på jagt efter fremtidens supermarked. Du får masser af praktiske eksempler fra supermarkeder ude i verden, hvor fremtiden allerede er ankommet.
Varighed: Ca. 60 min. + debat
Plantebaserede fødevarer
Gennem de senere år har plantebaserede fødevarer bredt sig som ukrudt og er gået fra niche til mainstream.
Det gælder særligt i kategorierne erstatninger for mejeri- og kødprodukter. Bagerivarer er også ved at komme godt med.
I takt med udbredelsen af produkterne i det sociale liv og udbuddet af flere forskellige produkter, vil plantealternativerne i højere grad blive mainstream og dermed blive underlagt mainstream-markedsvilkår.
Vi ser på forventningerne til markedet og til fremtidens plantebaserede fødevareløsninger.
Varighed: Ca. 60 min. + debat
Her er nogle af de virksomheder og organisationer, vi har holdt foredrag for
Mange af dem har vi besøgt flere gange…
Advania, Advantage Austria, Aldi, Amager Centret, Ambiente, Apotekeren, Asnæs Brugsforening, Autobranchen Danmark, BALS, BJ-Agro, Brovst Handelsforening, Brugsforeningernes Arbejdsgiverforening, Business College Syd, Caldic, CBS Executive, Chr. Hansen, Coop, Dagrofa, Danroots, Dansk Detail, Dansk Erhverv, Dansk Gartneri, Danske Havecentre, Danske Topattraktioner, De Lokale Ugeaviser, De Økologiske Gårdbutikker, Dyrenes Beskyttelse, El-salg, Engage Food, Erhvervsakademi Aarhus, Europris, Expedit, Favrskov Kommune, Fingerspitz, Floradania, Food FromDenmark, FoodNation, Furesø Kommune, FødevareDanmark, Fødevareklubben, Fødevarestyrelsen, Føtex, Gartenerirådgivningen, Gasa Nord Grønt, Givskud Zoo, GLM-HR Retail, Go for Local, Good Food Group, Green Team Group, Gumlink, Haderslev kommune, Hadsten Handel, Hammel Handel, Hadsund Brugsforening, Havdrup Brugsforening, Hedensted Kommune, Hinnerup Handel, Holbæk Byforum, Home & Garden, IBC Food Architect, IKEA, Independent Optical Group Nordics, Innovationlab, In2house, JYSK, Kolding Storcenter, KPMG, Kvickly, KVIK, Køb Odder, LAG Assens, LAG Mank, LAG Småøerne, Landbrug & Fødevarer, Learnmark, Lidl, Madkulturen, Mejeriforeningen, Metropol, Name it, Nomeco, Nordjysk Fødevareerhverv, Nordsøen, Næstved Cityforening, Palæo Foods, pej gruppen, PostNord, PR Trading, Relation Media, RYK-Fonden, Sanistål, Scandic Food, Seges, Silkeborg Kommune, SportMaster, Sønderborg Handel, Tradium, UdviklingOdder, Urtekram, Vangsgaard, Vetfamily, Vinspecialisten/H.J. Hansen, Økologisk Landsforening, Årstiderne Arkitekter
Vil du vide mere eller booke et foredrag?
Ring til Flemming Birch på tlf. 25 71 62 42 eller skriv til flemming@birchogbirch.dk