Foredrag og oplæg om fødevare- og retailtrends, du kan bruge i praksis
Du får konkret, brugbar viden om retail- og fødevaretrends internationalt og lokalt – viden du kan tage direkte med hjem og bruge i hverdagen
- Dugfrisk viden om et marked, der hele tiden udvikler sig
- Inspiration til at se nye muligheder i markedet
- Masser af konkrete cases fra butikker og producenter
- Et solidt fælles udgangspunkt for efterfølgende debat og samarbejde
- Engageret og underholdende formidling som deltagerne husker
Vil du vide mere eller booke et foredrag?
Ring til Flemming Birch på tlf. 25 71 62 42 eller skriv til flemming@birchogbirch.dk
Aktuelle foredrag fra Birch & Birch
Se mulighederne i krisen
Energikrise, forsyningskrise, inflation og krig i Europa. Der er ikke meget at grine af lige nu, men heldigvis er der nye muligheder, som åbner sig for langt de fleste virksomheder.
Hvis du har privatforbrugere som kunder, eller hvis dine kunder har, så er det nu, du skal sætte dig ind i, hvordan forbrugerne agerer under en krise.
– Hvilke varer og ydelser efterspørger forbrugerne i en situation, hvor vi enten er ramt på privatøkonomien eller frygter at blive det?
– Hvordan ændrer vores værdier og indkøbsadfærd sig, og hvad betyder det for dig?
– Hvad stiller det af nye krav, hvis din virksomhed skal blive ved med at være relevant for sine kunder?
Du får viden om, hvordan forbrugerne vil reagere i den kommende tid, og hvis krisen trækker ud. Vi fokuserer på muligheder i stedet for for begrænsninger, og vi har masser af praktiske eksempler med på, hvordan butikker og producenter sadler om lige nu, som du kan lade dig inspirere af.
Varighed: ca. 60 min. + debat.
Værdiskabende salg
Hvornår har du sidst anskaffet dig et produkt, der fik alle på vejen til at stimle sammen i beundring på samme måde, som et nyt tv-apparat eller bil gjorde i 1950’erne? Nej vel?
De fleste moderne butikker sælger varer, man kan få tilsvarende overalt. Derfor er man nødt til at give folk andre grunde til at komme i butikkerne, end at man har varer på hylden. Butikken skal flytte sig fra at sælge de gode produkter til at sælge det gode liv og skabe værdi for kunderne i alle led af forretningsmodellen.
Flemming Birch viser, hvordan man som moderne butik kan skabe værdi for kunderne gennem:
- Oplevelses- og transformationsøkonomi
- Den gode handel og det personlige salg
- Storytelling, storyselling og storyliving
Det gør han med masser af praktiske eksempler fra virkeligheden, som du kan lade inspirere af i din butik.
Varighed: ca. 60 min. + debat.
Fremtidens voksne
De første generation Z’ere (født ca. 1995-2009) er færdiguddannede og klar til at overtage verden. Det er fremtidens kunder og medarbejdere de næste mange år.
De kommer sandsynligvis til at arbejde i job, der ikke findes i dag. Deres forbrug bliver drevet af klimadagsordenen og værdier i en verden, hvor der er status i alt det, man ikke kan købe for penge.
Vi tegner et portræt af generation Z som forbrugere og medarbejdere. Hvad tiltrækker dem ved arbejdspladser, butikker og brands?
Varighed: ca. 60 min. + debat.
Fødevaretrends 2024-25
Hvordan ændrer vores fødevareforbrug sig i de kommende år? Hvilke forbruger- og fødevaretrends er på vej, og hvordan påvirker det produktudvikling og markedsføring?
Er bæredygtighed f.eks. blevet et konkurrenceparameter på linje med pris og kvalitet?
Hvad vil det sige at være sund i de kommende år, og hvordan påvirker det fødevarerne?
Hvordan navigerer forbrugerne i en krisetid, hvor vi er ramt på leveomkostningerne, og hvilke muligheder åbner krisen for?
Hvad skal vi servere for forbrugere i de kommende år, både derhjemme på middagsbordet, når vi er på farten, og når vi spiser ude?
Her får du overblik over de vigtigste trends i fødevarebranchen i de kommende år med masser af praktiske eksempler fra butikker og producenter.
Varighed: Ca. 60 min. + debat
Fremtidens detailhandel
Butiksrummet ændrer sig i takt med nye teknologiers muligheder og kundernes skiftende forventninger. Vi ser på fremtidsrettede butikskoncepter, der på forskellige måder nytænker den fysiske butik, gerne i samspil med den digitale verden.
Du få et højaktuelt indblik i de markedstrends, der former detailhandlen i de kommende år samt forbrugernes krav og forventninger til butikker, produkter og service.
Undervejs giver vi selvfølgelig masser af praktiske eksempler fra virkeligheden på det hele.
Varighed: Ca. 60 min. + debat
Skab oplevelser i butikken
Alle er enige om, at moderne butikker skal tilbyde oplevelser, hvis de vil skille sig ud. Men hvordan gør man lige det i praksis en tirsdag formiddag i februar?
Her får I konkrete anvisninger på, hvad oplevelser betyder i detailhandlen, og hvordan I arbejder med at give kunderne en oplevelse.
I får inspiration til at skabe oplevelser gennem masser af konkrete eksempler fra rigtige butikker verden over.
Varighed: Ca. 60 min. + debat
På jagt efter fremtidens supermarked
I fremtidens supermarked findes kun friske fødevarer og varer, kunderne gider ofre tid på.
Måltider tager vi stilling til, når vi er sultne, ikke dagen før. Alt det kedelige – fra opvasketabs til makrel i tomat – er usynligt og pakket til dig, når du kommer.
Butikken kender nemlig kunden bedre end kunden selv gør, og indkøbslisten skriver sig selv.
Grib indkøbsurven, og tag med på jagt efter fremtidens supermarked. Du får masser af praktiske eksempler fra supermarkeder ude i verden, hvor fremtiden allerede er ankommet.
Varighed: Ca. 60 min. + debat
Den gode handelsby
Moderne handelsbyer skal tilbyde oplevelser, det ved vi alle. Men hvorfor er det egentlig så vigtigt, og hvordan skaber du oplevelser, som tiltrækker og knytter kunderne til den lokale handel?
Hvordan gør du det i hverdagen og ikke bare, når byen byder på events?
Vi har masser af praktiske eksempler med fra butikker, der skaber små og store oplevelser for kunderne, som du kan lade dig inspirere af.
Du får også svar på, hvorfor service og oplevelser ikke er det samme, og du får konkrete redskaber til at udvikle oplevelser i den enkelte butik og i handelsbyen. Faktisk går vi i gang med det samme.
Målgruppe: Handelsstandsforeninger, lokale butikker og kommuner
Varighed: Ca. 60 minutter plus debat
Nye krops- og sundhedsidealer
Hvordan er vi på ti år gået fra fedme-epidemi til tykaktivisme?
Hvorfor tilbyder europæiske supermarkeder og fastfood-restauranter DNA-test?
Hvordan er vi nået til et sundhedsbegreb, hvor vi ikke kun bliver sunde af det, vi spiser, men også af hvem vi spiser det med?
Sundhed er en integreret del af vores værdier omkring fødevarer. Men opfattelsen af, hvad der er sundt ændrer sig løbende, og det påvirker salget af eksisterende produkter, udviklingen af nye produkter og ikke mindst måden, man markedsfører produkterne på.
Hør om det nyeste inden for sundhed, der påvirker fødevarebranchen.
Varighed: Ca. 60 min. + debat
Her er nogle af de virksomheder og organisationer, vi har holdt foredrag for
Mange af dem har vi besøgt flere gange…
Advania, Advantage Austria, Aldi, Amager Centret, Ambiente, Apotekeren, Asnæs Brugsforening, Autobranchen Danmark, BALS, BJ-Agro, Brovst Handelsforening, Brugsforeningernes Arbejdsgiverforening, Business College Syd, Caldic, CBS Executive, Chr. Hansen, Coop, Dagrofa, Danroots, Dansk Detail, Dansk Erhverv, Dansk Gartneri, Danske Havecentre, Danske Topattraktioner, De Lokale Ugeaviser, De Økologiske Gårdbutikker, Dyrenes Beskyttelse, El-salg, Engage Food, Erhvervsakademi Aarhus, Europris, Expedit, Favrskov Kommune, Fingerspitz, Floradania, Food FromDenmark, FoodNation, Furesø Kommune, FødevareDanmark, Fødevareklubben, Fødevarestyrelsen, Føtex, Gartenerirådgivningen, Gasa Nord Grønt, Givskud Zoo, GLM-HR Retail, Go for Local, Good Food Group, Green Team Group, Gumlink, Haderslev kommune, Hadsten Handel, Hammel Handel, Hadsund Brugsforening, Havdrup Brugsforening, Hedensted Kommune, Hinnerup Handel, Holbæk Byforum, Home & Garden, IBC Food Architect, IKEA, Independent Optical Group Nordics, Innovationlab, In2house, JYSK, Kolding Storcenter, KPMG, Kvickly, KVIK, Køb Odder, LAG Assens, LAG Mank, LAG Småøerne, Landbrug & Fødevarer, Learnmark, Lidl, Madkulturen, Mejeriforeningen, Metropol, Name it, Nomeco, Nordjysk Fødevareerhverv, Nordsøen, Næstved Cityforening, Palæo Foods, pej gruppen, PostNord, PR Trading, Relation Media, RYK-Fonden, Sanistål, Scandic Food, Seges, Silkeborg Kommune, SportMaster, Sønderborg Handel, Tradium, UdviklingOdder, Urtekram, Vangsgaard, Vetfamily, Vinspecialisten/H.J. Hansen, Økologisk Landsforening, Årstiderne Arkitekter
Vil du vide mere eller booke et foredrag?
Ring til Flemming Birch på tlf. 25 71 62 42 eller skriv til flemming@birchogbirch.dk