Sådan har Fuji genoplivet fotobutikken

Fuji Instax kamera

Hvornår har du sidst sat dine ben i en fotoforretning? Engang lå der (mindst!) en fotoforretning i enhver provinsgågade. Men de er forsvundet, efter kameraet blev digitalt og flyttede ind i mobiltelefonen. Derfor virker det umiddelbart som det rene selvmord, når Fuji i de senere år har rullet konceptet “Wonder Photo Shop” ud i storbyer over hele verden. Det er nemlig en fotoforretning – eller er det? I Wonder Photoshop er der masser af kameraer. Stjernen i sortimentet er det lille farverige Instax-kamera, der er en moderne version af polaroid-kameraet – altså, sådan et, der spytter et papirbillede ud med det samme. Instax-designet er så nuttet, at man skal have et hjerte af sten for ikke at få lyst til det. Eller i hvert fald bare at prøve det. Og selvfølgelig kan man få lov til at prøve! Men er det særlig sjovt at tage et billede af butiksinventar? Nej! Derfor er der i butikken et fotostudie med rekvisitter, der gør billedet lidt bedre –

Læs mere

Derfor snyder du dig selv, hvis du tror, at det “bare handler om pris”

Kaffe brygges i hånddrejet keramik_forbrugertrends_pris

For et stykke tid siden aftalte jeg at mødes med en gammel veninde på en café i det centrale Århus. Vi mødtes i et vandfald af snak under hvilket, det forbløffende nok lykkedes mig at afgive en sidelæns bestilling på en cappuccino ved disken. Nogle minutter senere landede der et stykke hånddrejet keramik foran mig. Jeg vil godt indrømme, at det pågældende stykke brugskunst nok ville være rigeligt stort at bruge som æggebæger. Men at kalde det for en “kop” ville på den anden side være decideret urimeligt. Da en pris på 39 kr. efterfølgende blev præsenteret for mig kunne jeg tydeligt mærke at: a) Jeg er ved at blive gammel b) Jeg nedstammer i lige linje fra jyske hedebønder 39 fuldgode danske kroner for en deciliter kaffe og mælk?!? Det var under betydelige smerter, jeg rakte ned i tasken efter dankortet. Men jeg gjorde det. Jeg betalte for min kaffe. 39 kroner. Der er en grund til, at jeg fortæller dig det her. Og

Læs mere

Dagligvareleverandørernes mareridt: Indkøbslisten, der skriver sig selv

Hiku intelligent køleskabsmagnet forbrugertrends dagligvarer e-handel

Hvad skal vi have til aften? Svaret er: Det som vi plejer! En almindelig dansk gennemsnitsfamilie har omkring ti hverdagsretter i fast rotation – der er ingen grund til at antage, at kreativiteten er større ved dagens øvrige måltider. Hvorfor så bruge tid på at skrive en indkøbsseddel, hvis den er nøjagtig magen til den fra sidste uge? Hos flere udenlandske dagligvarekæder slipper du nu for nogensinde at skrive indkøbsseddel igen. Indkøbslisten, der skriver sig selv I Holland har Albert Heijn lanceret indkøbslisten, der baserer sig på dit normale indkøbsmønster. Når det over en vis periode f.eks. viser sig, at du køber æbler hver uge og affaldsposer hver tredje, så indretter din intelligente indkøbsseddel sig efter det. Du åbner en app, så er din aktuelle indkøbsliste til enhver tid klar til dig. Klik – og hent i butikken. Det du mangler, er det, du plejer at mangle Den schweiziske kæde Migros tænker i samme baner med deres indkøbs-app. Den viser dig som udgangspunkt kun de

Læs mere

Kan du spotte de nye forbrugerværdier i årets julereklamer?

Julereklamer og forbrugerværdier

Jeg er mere sentimental end jeg bryder mig om at indrømme.   Derfor er der ingen fotodokumentation af den uskønne blanding af tårer, snot, køkkenrulle og stærk kaffe, som vi skal igennem hver december, når jeg pløjer årets julereklamefilm igennem.   Selvom det ikke er kønt, så SKAL det gøres!   For lige præcis julereklamerne er der, hvor de store detailvirksomheder sætter hårdt ind på at ramme os lige i hjertekulen.   Det betyder, at hvis man er vågen – og ikke er fuldkommen blændet af tårer – så er julereklamerne det perfekte sted at spotte, hvilke værdier der er i højsædet hos forbrugeren.   Og hvis der er noget, der er på vej frem i rampelyset, så er det…   Skills, evner, talenter – eller bare gammeldags manuelt arbejde.   Her har jeg samlet en lille buket af julereklamer, der alle sammen kredser om temaet mennesker, deres arbejde og udviklingen/udfoldelsen af evner og talent.   Nogle ganske åbenlyst – andre lidt mere subtilt.  

Læs mere

Ultimativ brancheglidning? Derfor nøjes Staples og Office Depot ikke med at sælge kuglepenne og papirclips

Staples workbar

Af og til vælger butikker at bruge plads på noget andet end varer. Det er typisk noget halløj inden for kategorien udstilling, oplevelse og ekstra service – og som regel noget, der ikke koster ekstra for kunderne. Men nu begynder vi nogle steder i detailhandlen at se “udenoms-halløjet” flytte fra marketingafdelingen og ind i forretningsmodellen. Lej et kontor, der hvor du køber dine kontorartikler Et eksempel på det er den amerikanske kontorforsyningskæde Staples, som sidste år åbnede kontorfællesskaber i sine Boston-forretninger. Det er åbne kontorfaciliteter i lækkert design og alt inden for kaffe, wifi og hvad der ellers skal til for at få en arbejdsdag til at hænge sammen. Udover almindelige fuldtidskontorpladser, kan man blive deltidsmedlem, hvis man kun har brug for en kontorplads eller et mødelokale en gang imellem.     Konkurrenten følger trop I denne måned meldte konkurrenten Office Depot ud, at de åbner et lignende koncept. Når detailforretningerne Staples og Office Depot begynder at udleje lokaler, så skyldes det, at efter e-handlens

Læs mere

Asiaterne lokker Chanel ud af komfort-zonen

coco-game-center

Hvis du ligesom mig er (a-høm…) over tredive, så er du vant til nogle normer, hvor computerspil… hvordan skal jeg sige det… måske ikke ligefrem er toppen af finkultur. Og det er SLET ikke noget, man vil associeres med, hvis man er et klassisk, high-end luksusbrand. SuperMario + Chanel? Nej, vel? Eller sådan var det i hvert fald en gang. For du har måske bemærket, at computerspil er blevet en professionel sportsgren. Faktisk er eSport en officiel disciplin til Asian Games 2018 – en slags mini-OL for asiatiske lande, der afholdes hvert fjerde år. Og det er ikke tilfældigt, for det er i høj grad de asiatiske lande, der har trukket computerspillene ud af kælderværelserne og ind på de bonede gulve. Faktisk har spilkulturen så høj status, at Chanel har omfavnet den med et koncept, der med gammel-europæiske brand-briller ligner ren blasfemi. Chanel-spillearkaden Coco Gamecenter er et popup-koncept, der i foråret har turneret i Seoul, Tokyo, Shanghai, Singapore og Hongkong for at promovere Chanels skønheds-

Læs mere

Den usexede hemmelighed bag ALLE detailhandelstrends

Den usexede hemmelighed bag alle detailhandenlstrends

I torsdags ku’ du se Flemming i fjerneren. Nærmere bestemt i Madmagasinet på DR1. Sammen med studieværten Tina Müller var han taget en tur i supermarkedet for at forklare, hvad forretningen gør, for at lokke flere varer i indkøbsvognen. I programmet kigger de f.eks. på gule prismærker, varer i bunker og impulsvarer (det er et fint ord, der betyder “chokoladebar på tilbud”) ved kassen. Men, hov?!? Gule priser og slik på tilbud? Det lyder som nogle gamle travere i branchen. Er det ikke Birch & Birchs job at have forstand på NYE trends? Jo, det er det. Men sagen er den, at for overhovedet at kunne genkende en trend, når man ser den (og helst før alle andre), så er man pinedød nødt til at forstå, hvordan markedet ser ud lige nu og ikke mindst hvorfor. Vi SKAL have styr på de gamle travere Og det skal du i øvrigt også, hvis du vil kigge fremad i markedet. Hvordan skal du ellers ku’ regne ud

Læs mere

Bliver du taget af plastikmonsteret?

Detailhandelstrend_Bliver du taget af plastikmonsteret

I februar meddelte det britiske kongehus, at man vil standse al brug af unødvendig engangsplast i husholdningen, f.eks. sugerør. På nogenlunde samme tid sagde supermarkedskæden Iceland, at det nu skal være slut med plastikemballage i kædens private labels. Så meddelte kaffekæden Costa, at man fremover gratis kan fylde vand i sin medbragte flaske på deres caféer. Dermed vinker de farvel til en betydelig indtægt på flaskevand i miljøet navn. I Amsterdam åbnede den økologiske supermarkedskæde EkoPlaza en popup-shop helt uden plastikemballage. Starbucks i UK lagde et gebyr på engangskopper. Det slipper man for at betale, hvis man tager sin egen kop med på caféen. Og det var stadig kun februar. I marts var det britisk Coop, der droppede engangsflasker af plastik, der ikke er fremstillet af mindst 50 procent genbrugsplast. Det skal forbrugerne lige vænne sig til, for flasker af genbrugsplast bliver ikke gennemsigtige. I april begyndte Netto at teste pant på plastikposer på Fyn, og her i maj meddelte Føtex, at det skal være

Læs mere

Tæppefald for butiksteatret

Da jeg for 15 år siden begyndte at arbejde med detailbranchen, talte vi meget om “Retail Theatre”, butiksteatret på dansk. Butikken var en scene, de ansatte var skuespillere, og kunderne var tilskuere. Det var vist nok inspireret af Disneylands måde at drive forlystelsesparker på. Butiksteatret toppede for omkring 12 år siden med Abercrombie & Fitch Vi valfartede til New York og London for at opleve det daværende butikskoncept. Det var butikker indrettet som natklubber, og personalet var castet på grundlag af deres udseende. De skulle ikke vide en hat om tøj, men de skulle se godt ud på den samme måde. De ansatte smukke mennesker til at stå og smådanse og sige “Hi guys, how are you doing” hele dagen. I indgangen stod en veltrænet fyr i bar overkrop og tog imod. Her var personalet hovedpersonen. De var cool. Det kunne vi andre også blive, hvis vi gik i deres tøj. Siden har verden ændret sig. Vi vil ikke længere være tilskuere, vi vil være med.

Læs mere

Derfor vil outdoor-market Patagonia sælge øl og havregrød sammen med din nye dynejakke

Patagonia

Hvis du ejer et produkt fra brandet Patagonia, så er det sikkert en dynejakke eller en termoundertrøje eller noget i den stil. Noget, du kan tage på, når du er på vandretur i Norge. Eller måske bare på en flad onsdag, hvor du gerne vil være lidt frisk og udendørsagtig. Patagonia er et outdoor-mærke. Men nu vil de altså også til at sælge dig din morgenmad – og din øl! Jamen, har de aldrig hørt om at fokusere på kerneforretningen?!?     Det med kerneforretningen vender vi lige tilbage til, for der er noget, det er vigtigt at vide først.   Patagonia er meget fokuseret på miljø og bæredygtighed – Det betyder f.eks at:   Undervejs i det arbejde er Patagonias grundlægger Yvon Chouinard nået frem til, at hvis der for alvor skal ske noget med hensyn til klimaet, så er der nødt til at ske noget med fødevareforsyningen. Derfor lancerede han i 2012 Patagonia Provisions, der nu producerer fødevarer af råvarer dyrket ud fra “Regenerative Organic

Læs mere