Kan du spotte de nye forbrugerværdier i årets julereklamer?

Julereklamer og forbrugerværdier

Jeg er mere sentimental end jeg bryder mig om at indrømme.   Derfor er der ingen fotodokumentation af den uskønne blanding af tårer, snot, køkkenrulle og stærk kaffe, som vi skal igennem hver december, når jeg pløjer årets julereklamefilm igennem.   Selvom det ikke er kønt, så SKAL det gøres!   For lige præcis julereklamerne er der, hvor de store detailvirksomheder sætter hårdt ind på at ramme os lige i hjertekulen.   Det betyder, at hvis man er vågen – og ikke er fuldkommen blændet af tårer – så er julereklamerne det perfekte sted at spotte, hvilke værdier der er i højsædet hos forbrugeren.   Og hvis der er noget, der er på vej frem i rampelyset, så er det…   Skills, evner, talenter – eller bare gammeldags manuelt arbejde.   Her har jeg samlet en lille buket af julereklamer, der alle sammen kredser om temaet mennesker, deres arbejde og udviklingen/udfoldelsen af evner og talent.   Nogle ganske åbenlyst – andre lidt mere subtilt.  

Læs mere

Ultimativ brancheglidning? Derfor nøjes Staples og Office Depot ikke med at sælge kuglepenne og papirclips

Staples workbar

Af og til vælger butikker at bruge plads på noget andet end varer. Det er typisk noget halløj inden for kategorien udstilling, oplevelse og ekstra service – og som regel noget, der ikke koster ekstra for kunderne. Men nu begynder vi nogle steder i detailhandlen at se “udenoms-halløjet” flytte fra marketingafdelingen og ind i forretningsmodellen. Lej et kontor, der hvor du køber dine kontorartikler Et eksempel på det er den amerikanske kontorforsyningskæde Staples, som sidste år åbnede kontorfællesskaber i sine Boston-forretninger. Det er åbne kontorfaciliteter i lækkert design og alt inden for kaffe, wifi og hvad der ellers skal til for at få en arbejdsdag til at hænge sammen. Udover almindelige fuldtidskontorpladser, kan man blive deltidsmedlem, hvis man kun har brug for en kontorplads eller et mødelokale en gang imellem.     Konkurrenten følger trop I denne måned meldte konkurrenten Office Depot ud, at de åbner et lignende koncept. Når detailforretningerne Staples og Office Depot begynder at udleje lokaler, så skyldes det, at efter e-handlens

Læs mere

Asiaterne lokker Chanel ud af komfort-zonen

coco-game-center

Hvis du ligesom mig er (a-høm…) over tredive, så er du vant til nogle normer, hvor computerspil… hvordan skal jeg sige det… måske ikke ligefrem er toppen af finkultur. Og det er SLET ikke noget, man vil associeres med, hvis man er et klassisk, high-end luksusbrand. SuperMario + Chanel? Nej, vel? Eller sådan var det i hvert fald en gang. For du har måske bemærket, at computerspil er blevet en professionel sportsgren. Faktisk er eSport en officiel disciplin til Asian Games 2018 – en slags mini-OL for asiatiske lande, der afholdes hvert fjerde år. Og det er ikke tilfældigt, for det er i høj grad de asiatiske lande, der har trukket computerspillene ud af kælderværelserne og ind på de bonede gulve. Faktisk har spilkulturen så høj status, at Chanel har omfavnet den med et koncept, der med gammel-europæiske brand-briller ligner ren blasfemi. Chanel-spillearkaden Coco Gamecenter er et popup-koncept, der i foråret har turneret i Seoul, Tokyo, Shanghai, Singapore og Hongkong for at promovere Chanels skønheds-

Læs mere

Den usexede hemmelighed bag ALLE detailhandelstrends

Den usexede hemmelighed bag alle detailhandenlstrends

I torsdags ku’ du se Flemming i fjerneren. Nærmere bestemt i Madmagasinet på DR1. Sammen med studieværten Tina Müller var han taget en tur i supermarkedet for at forklare, hvad forretningen gør, for at lokke flere varer i indkøbsvognen. I programmet kigger de f.eks. på gule prismærker, varer i bunker og impulsvarer (det er et fint ord, der betyder “chokoladebar på tilbud”) ved kassen. Men, hov?!? Gule priser og slik på tilbud? Det lyder som nogle gamle travere i branchen. Er det ikke Birch & Birchs job at have forstand på NYE trends? Jo, det er det. Men sagen er den, at for overhovedet at kunne genkende en trend, når man ser den (og helst før alle andre), så er man pinedød nødt til at forstå, hvordan markedet ser ud lige nu og ikke mindst hvorfor. Vi SKAL have styr på de gamle travere Og det skal du i øvrigt også, hvis du vil kigge fremad i markedet. Hvordan skal du ellers ku’ regne ud

Læs mere

Bliver du taget af plastikmonsteret?

Detailhandelstrend_Bliver du taget af plastikmonsteret

I februar meddelte det britiske kongehus, at man vil standse al brug af unødvendig engangsplast i husholdningen, f.eks. sugerør. På nogenlunde samme tid sagde supermarkedskæden Iceland, at det nu skal være slut med plastikemballage i kædens private labels. Så meddelte kaffekæden Costa, at man fremover gratis kan fylde vand i sin medbragte flaske på deres caféer. Dermed vinker de farvel til en betydelig indtægt på flaskevand i miljøet navn. I Amsterdam åbnede den økologiske supermarkedskæde EkoPlaza en popup-shop helt uden plastikemballage. Starbucks i UK lagde et gebyr på engangskopper. Det slipper man for at betale, hvis man tager sin egen kop med på caféen. Og det var stadig kun februar. I marts var det britisk Coop, der droppede engangsflasker af plastik, der ikke er fremstillet af mindst 50 procent genbrugsplast. Det skal forbrugerne lige vænne sig til, for flasker af genbrugsplast bliver ikke gennemsigtige. I april begyndte Netto at teste pant på plastikposer på Fyn, og her i maj meddelte Føtex, at det skal være

Læs mere

Tæppefald for butiksteatret

Da jeg for 15 år siden begyndte at arbejde med detailbranchen, talte vi meget om “Retail Theatre”, butiksteatret på dansk. Butikken var en scene, de ansatte var skuespillere, og kunderne var tilskuere. Det var vist nok inspireret af Disneylands måde at drive forlystelsesparker på. Butiksteatret toppede for omkring 12 år siden med Abercrombie & Fitch Vi valfartede til New York og London for at opleve det daværende butikskoncept. Det var butikker indrettet som natklubber, og personalet var castet på grundlag af deres udseende. De skulle ikke vide en hat om tøj, men de skulle se godt ud på den samme måde. De ansatte smukke mennesker til at stå og smådanse og sige “Hi guys, how are you doing” hele dagen. I indgangen stod en veltrænet fyr i bar overkrop og tog imod. Her var personalet hovedpersonen. De var cool. Det kunne vi andre også blive, hvis vi gik i deres tøj. Siden har verden ændret sig. Vi vil ikke længere være tilskuere, vi vil være med.

Læs mere

Derfor vil outdoor-market Patagonia sælge øl og havregrød sammen med din nye dynejakke

Patagonia

Hvis du ejer et produkt fra brandet Patagonia, så er det sikkert en dynejakke eller en termoundertrøje eller noget i den stil. Noget, du kan tage på, når du er på vandretur i Norge. Eller måske bare på en flad onsdag, hvor du gerne vil være lidt frisk og udendørsagtig. Patagonia er et outdoor-mærke. Men nu vil de altså også til at sælge dig din morgenmad – og din øl! Jamen, har de aldrig hørt om at fokusere på kerneforretningen?!?     Det med kerneforretningen vender vi lige tilbage til, for der er noget, det er vigtigt at vide først.   Patagonia er meget fokuseret på miljø og bæredygtighed – Det betyder f.eks at:   Undervejs i det arbejde er Patagonias grundlægger Yvon Chouinard nået frem til, at hvis der for alvor skal ske noget med hensyn til klimaet, så er der nødt til at ske noget med fødevareforsyningen. Derfor lancerede han i 2012 Patagonia Provisions, der nu producerer fødevarer af råvarer dyrket ud fra “Regenerative Organic

Læs mere

L’Oreal blander din helt personlige hudpleje og makeup på stedet

custom made hudpleje

Det L’Oreal-ejede brand Skinceuticals præsenterede i denne uge en maskine, der blander et unikt hudpleje-serum til lige præcis dine rynker – mens du venter. Processen begynder med en konsultation hos en behandler, der analyserer din hud og fodrer maskinen med data om den. Derefter bliver de rigtige aktive ingredienser (i de rigtige mængder) blandet, emballeret og forsynet med en stregkode, så der nemt kan genbestilles når flasken er tom.   Makeup der matcher Brandet Skinceuticals henvender sig primært til dermatologiske klinikker, og derfor spiller den medicinsk uddannede medarbejder selvfølgelig en væsentlig rolle i konceptet, som det ser ud her. Ved samme lejlighed afslørede L’Oreal også et nyt koncept for mærket Lancôme. Her er det almindeligt butikspersonale, der analyserer din ansigtskulør ved hjælp af en håndholdt scanner. Ud fra den oplysning blander en maskine en makeup-foundation, der nøjagtigt matcher din hudtone. L’Oreal er ikke de eneste, der fremstiller produkter på stedet Lige nu bliver der inden for flere brancher eksperimenteret med at give forbrugerne mulighed for

Læs mere

Kan du gætte ligheden mellem skiskydning og detailhandel?

Ligheden mellem skiskydning og detailhandel

Hint: Det har noget med vaskemaskiner at gøre…   Jeg er normalt ikke den store tv-sportsfan   (Eller… host-host… fan af sport jeg selv skal udføre)   Men når der er vinter-OL, så er jeg klar   Jeg skal se skiskydning!   Det der med at man skal være god til to vidt forskellige ting… At deltagerne skal kunne skifte fra fuld kraft til ren zen på ét sekund… Og at de hvert minut kan tabe hele dynen på gulvet…   Det er top-underholdende!   Jeg tror, det er derfor, jeg synes det er så sjovt at studere udviklingen på detailmarkedet.   Detailhandel er nøjagtig ligesom skiskydning   Hvis vi altså lige forestiller os, at skiskydning er en sport, hvor man gerne må skifte til rulleskøjter, skyde med slangebøsse eller give sig til at kaste wienerbasser efter modstanderen.   Den eneste regel i detailhandelsskiskydning er nemlig, at hvis du kan overbevise dommeren om, at nu er wienerbrødskast en del af spillet – ja, så er

Læs mere