Har du prøvet at holde en fest med mere end 12 gæster?
Så ved du, at det hurtigt bliver lidt af en opgave at håndtere alle gaverne. Hvem har givet hvad? Hvor er kvitteringen, hvis det skal byttes? Skulle vi have haft trailer med?
Prøv så lige at forestille dig et amerikansk bryllup.
Sådan et af dem, hvor det ikke er nok at invitere de 40-50 nærmeste. Dine forældres kolleger/skolekammerater/badmintontræner og hende, der klipper din hund, skal også inviteres.
Pludselig er du eventmanager for 400 gæster!
At håndtere gaver fra 400 gæster er en udfordring, der kommer oven i alle de andre opgaver, når man skal holde fest for flere hundrede mennesker. Hvis der ovenikøbet er noget, der skal byttes, så bliver det hurtigt uoverskueligt – og som nygift har man vel ærlig talt også mere spændende aktiviteter i kikkerten.
Derfor har isenkræmmere og stormagasiner i årevis (også her i landet) tilbudt ønskeliste-service.
Brudeparret laver en lang liste over alle de kopper, brødristere og damask-duge, de ønsker sig, og så holder butikken styr på, hvad de forskellige gæster køber, så ingen køber den samme mågestelssovsekande to gange.
Men hvad nu, hvis man ønsker sig ting fra flere forskellige butikker? Hvad hvis man allerede HAR mågestel til 24 personer og måske hellere vil have et sæt nye alufælge? Eller en designer-vandhane til køkkenet? Eller noget tredje, som man heller ikke kan få i den slags butikker, som normalt tilbyder ønskeliste-service?
Det tilbyder amerikanske Zola en løsning på.
Hos Zola kan brudeparret oprette en central ønskeliste med varer fra over 600 butikker og brands. Det giver mulighed for, at man ud over ting og sager i pap og cellofan kan ønske sig oplevelser eller kontante tilskud til f.eks. bryllupsrejsen.
Zola sørger for, at varen sendes direkte fra producenten eller den samarbejdende butikskæde – virksomheden har altså ikke selv noget varelager, men tjener penge på mark up, som en traditionel detailhandlende.
Brudeparret bestemmer selv, hvornår varen sendes til dem, og de har mulighed for at bytte gaverne virtuelt. Dvs. at de bliver byttet allerede INDEN, de bliver sendt af sted. Det sparer parret for en masse besvær – og det er god økonomi for Zola og deres samarbejdspartnere.
500.000 brudepar har brugt Zola siden virksomheden blev grundlagt i 2013.
Men det er selvfølgelig ikke det hele!
Hvis man for alvor skal fange den moderne forbruger, så er det ikke nok at gøre en enkelt ting lidt bedre end de andre.
Derfor er Zola ikke bare en lidt smartere måde at lave ønskeliste – det er nærmere en bred platform for bryllupsplanlægning.
Det betyder, at Zola udover ønskelisten, som pt. er rygraden i forretningen, også tilbyder:
- Brudeparrets personlige hjemmeside
- Design og tryk af personlige invitationer, bordkort, takkekort osv.
- Fotoinspiration fra rigtige bryllupper (selvfølgelig med link til den professionelle bryllupsfotograf)
- Software til at holde styr på gæstelisten, finde adresser, tilsagn og afbud (selvfølgelig koblet sammen med tryk af invitationer)
- I 17 amerikanske byer fungerer Zola også som udstillingsvindue og one-stop-shopping for alle de lokale blomsterhandlere, konditorer, festudlejere og hvem der nu ellers lever af at levere ting og sager til livets store fest.
Så hvad er Zola egentlig for en forretning?
Er det en butik?
Er det en software-virksomhed?
Er det en print-on-demand-tjeneste?
Er det et bryllupsmagasin?
Er det de gule sider for bryllupsbranchen?
De er det hele – og om 4-5 år sikkert mere end det.
For Zola er ikke en virksomhed, der er defineret af sine salgskanaler, sin forretningsmodel eller den teknologi, de benytter. Det kan altsammen i princippet ændre sig.
Det, der ikke ændrer sig er, at…
Zola er en virksomhed, der har brudepar som kunder. Punktum.
Dvs. at hvis der er noget, der er relevant for et brudepar, så er det et relevant forretningsområde for Zola. Virksomheden er villig til at finde de forretningsmodeller, indgå de samarbejder og anvende den teknologi, der kan få det til at fungere.
Hvad kommer det dig ved?
I skåltaler til jubilæumsfester vil de fleste virksomheder påstå, at de har kunden i fokus.
Det er løgn. Sammenligner man med en virksomhed som Zola, har langt de fleste i detailbranchen hovedet så langt nede i varekategorien og salgskanalen, at det lige så godt kunne være støbt fast i beton.
Det er et problem fordi dine alvorligste konkurrenter i fremtiden ikke kommer fra dem, der kan bruge teknologien til at barbere et par kroner af prisen.
Dem, du virkelig skal bekymre dig om, er dem, der bruger teknologi og nye forretningsmodeller til at sætte sig på en hel kundekategori, som Zola er i gang med at gøre det med brudeparrene. Simpelthen fordi deres tilbud er så dybdegående målrettet lige præcis de kunder, at din ønske-liste-service blegner ved siden af.
Du kan naturligvis også bare gøre som dem (med en anden kundekategori, selvfølgelig), så er problemet løst.