Klimamad – hvordan skal vi navigere i alt det nye?

There is no planet B

I de kommende år kommer vi til at se en eksplosion af innovation i fødevarebranchen med klimaet som omdrejningspunkt. Både fordi producenterne bliver tvunget til det af kæderne og lovgiverne, og fordi forbrugerne har stor appetit på mad, der forsøger at løse et større problem ude i verden.

Vi kommer derfor til at opleve et skifte i, hvad vi overhovedet finder attraktivt at spise og drikke. Og forbrugerne skal navigere mere eller mindre i blinde i en jungle af produkter, der påstår at være grønnere end nabovaren på hylden.

For hurtigt at nævne nogle eksempler, der allerede er opfundet:

  • Kultiveret kød, altså dyrket kød af okse, svin, kylling, and og fisk. Det kommer til at starte i gourmet-verdenen og sprede sig derfra til køledisken.
  • Kultiveret casein, så man kan lave ægte mejeriprodukter uden brug af dyr.
  • Kultiveret æggehvideprotein til fødevareproduktion uden brug af dyr.
  • Fladpakket pasta, der skifter form til f.eks. skruer, når det rammer det kogende vand. Hvilke andre fødevarer kan fladpakkes
  • Hydropondiske løsninger til ultralokal fødevareproduktion, f.eks. i hjemmet, skolen eller i supermarkedet.
  • 3D-print af mad i hjemmet får måske omsider sit gennembrud, da det kan udrydde madspild. Kød med reduceret kødindhold, der gør det nemt at spise mindre kød i hverdagen.
  • Et væld af nye klimamærkningsordninger, herunder kædernes egne og et hav af apps, der vurderer produkters klimavenlighed, når vi handler.
  • Utallige nye emballageformer, f.eks. chipsposer lavet af kartoffelskræller, så vi løser flere problemer på én gang. Nye salgsplatforme i alle brancher, hvor der kun sælges klimavenlige varer.

Mange af de nye produkter vil få bukserne trukket ned og blive afsløret som greenwashing. Hver gang det sker, svækkes forbrugernes tillid til produkterne. Hver gang er der en forbruger, som tænker: “Det er jo umuligt at finde ud af, jeg giver op”.

Troværdigheden er altafgørende, og derfor er det værd at tænke økologien med i din innovation, hvis det er muligt. I Danmark nyder økologien nemlig en meget stor velvilje fra forbrugerne og kan derfor styrke bæredygtige produkters troværdighed.

I Danmark mener mere end 60 procent af forbrugerne, at økologiske varer er bedre for klimaet end konventionelle. Så et produkt, der skal sælges på at være klimavenligt, står simpelthen langt stærkere på hylden, hvis det samtidig er økologisk – i Danmark altså.

De klimavenlige fødevarer, der vinder ude på hylderne i de kommende mange år, bliver dem, der kan formidle, at de fra ende til anden er fremstillet med omtanke og uden slinger i valsen. Her har økologiske produkter et forspring hos forbrugerne fra starten.

Det forudsætter så naturligvis, at økologien kan dokumentere, at danskerne har ret i deres opfattelse, at den er mere klimavenlig, men det er vel ikke et problem?