Din digitale lykkeguru

Himoment_mental sundhed er en trend

Jeg har en træningsdagbog. Det var noget, jeg begyndte at føre, da jeg for nogle år siden besluttede mig for at løbe marathon. Det gjorde man dengang. Marathon var sådan et overgangsritual for 40-årige. (Ja…Det er mig på billedet) Da alle 40-årige i kongeriget så havde løbet marathon, stod den i stedet på Ironman og La Marmotte (fransk ord for at cykle op og ned ad Alpetoppe med sit forretningsnetværk). Og man hørte folk spørge hinanden: “Hvad bliver det næste?”, som om den eneste vej, det kunne gå var mod stadigt mere fysisk krævende præstationer. Sådan gik det ikke. Vores værdier udvikler sig nemlig hele tiden. Selvdisciplin og viljestyrke var tidligere centrale værdier. Kunne man gennemføre et krævende træningsprogram til f.eks. triathlon eller overholde en restriktiv kostfilosofi, så blev det ikke alene anset som sundt, men også som udtryk for, at man havde tjek på tilværelsen og kunne levere en præstation. Det var noget, der var værdigt til at komme på CV’et i jobansøgningen. I

Læs mere

Dyr eller billig? Sådan beslutter forbrugeren, hvad hun synes om din pris

Anchoring_vurdering af pris_kvinde i bluse med anker

Det sker ofte, at journalister ringer til os for at høre om de tricks, supermarkeder bruger for at få forbrugerne til at købe noget. Jeg synes i øvrigt ikke, at butikkerne snyder folk til at købe noget. Forbrugerne er jo ikke er viljeløse zombier. Vi har fri vilje, og vi er gode til at være forbrugere – vi har øvet os på det i flere generationer efterhånden. Men butikkerne ved meget om, hvordan vi køber ind, og det bruger de selvfølgelig. Fuldstændig ligesom min revisor bruger et regneark i sit fag, uden at nogen kalder det snyd. Men hvordan ved vi egentlig om noget er dyrt eller billigt, når vi handler? Vi bruger bl.a. det fænomen, der kaldes “anchoring”. Anchoring er et begreb der bruges til at beskrive, at vi mennesker fæstner irrationelt megen lid til den første oplysning, vi får om et emne. Vi kaster billedligt talt et anker ud ved det første vi får at vide og holder fast i det – også

Læs mere

Amazon indtager stormagasinet Kohl’s

Amazon indtager stormagasinet Kohl’s

I denne uge begyndte den amerikanske stormagasinkæde, Kohl’s, både at sælge Amazon-produkter og tage imod retur-varer fra e-handelsgiganten. Det sker i første omgang i 10 udvalgte stormagasiner i Los Angeles og Chicago. Her har Amazon oprettet shop-in-shops, hvor virksomhedens egne medarbejdere sælger Amazon’s egen elektronik, f.eks. e-bogslæseren Kindle og den intelligente højtaler Echo. Det er til gengæld Kohl’s egne medarbejdere, der tager imod, når Amazon’s kunder har fortrudt købet af et pandebånd med indbygget bundesliga-garn eller en 180 cm høj Big Foot-figur. Hensigten er, at konceptet med tiden skal rulles ud til yderligere 70 butikker. Jamen… er de ikke konkurrenter?!? Jo. Men stormagasinerne har det generelt svært i USA for tiden. Og selvom Kohl’s ikke er hårdest ramt, så har kæden set sig nødsaget til at iværksætte en strategi, der skal bringe antallet af butikskvadratmeter ned. Men helst uden at opgive butikker – lukker man en butik, overlader man samtidig kunderne i området til konkurrenterne. Her kommer Amazon ind i billedet som samarbejdspartner. Det er nemlig

Læs mere

Dirty Lemon sælger vand til 145 kr. literen – via sms

Dirty Lemon er et produkt, der ligger et sted på skalaen mellem læskedrik og kosttilskud.   Produktet er vand (filtreret) og citronsaft (koldpresset) tilsat forskellige ingredienser, der er vel- og anerkendte, hvis man interesserer sig for helsekost og superfoods.   Dirty Lemons wellnes-vand fås i forskellige varianter, der gavner på forskellig vis, hvis man ellers husker at drikke en flaske på knap en halv liter hver dag.   +Charcoal hedder f.eks. En variant, der ved hjælp af aktivt kul (fra kokosnød-skaller), ingefær, mælkebøtterod, havmineraler og himalayasalt lover at “forbedre fordøjelsen, stimulere leveren og blidt rense systemet for urenheder”. En detox-kur, hvor man ikke behøver at gå på kur.   Andre varianter er lige for tiden +Collagen til hud og hår, +Ginseng for mere energi og Sleep, der (rigtig gættet) fremmer skønhedssøvnen.   Når jeg siger ‘lige for tiden’ så er det fordi, at Dirty Lemon ifølge Zak Normandinn, en af de to grundlæggere, kun skal bruge 30-45 dage for at få et nyt produkt på

Læs mere

Skype-grundlægger genopliver bydrengen

Det er længe siden bydrengen, der med trækvogn på slæb leverer varer til byens damer, er forsvundet fra bybilledet. Nu er vognen måske tilbage, men uden dreng. Starship Technologies, der bl.a. er grundlagt af den danske Skype-iværksætter Janus Friis, har udviklet en robot, der kan levere varer og pakker i byen. Den knæhøje robot er nærmest en køleboks med hjul og kører på fortovet mellem almindelige fodgængere. Formålet med leveringsrobotten er, at gøre den sidste kilometer ud til forbrugeren billigere ved at fjerne menneskelig arbejdskraft fra ligningen. Desuden bruger robotten mindre energi end en drone og er nemmere at få tilladelse til at bruge i bymæssig bebygggelse. Robotten testes i øjeblikket i større byer i Estland, Storbritannien, Tyskland, Schweiz og USA og erfaringen er, at robotten omgås fint med den øvrige trafik. Robottens har styr på sin egen placering med centimeters nøjagtighed. Ni kameraer og ultralydssensorer sørger for, at den kan ‘se’ forhindringer – den holder eksempelvis tilbage for fodgængere, cyklister, kørestole og hunde. Præcisionen

Læs mere

Det var en kulturel ørken at leve i 1980erne.

I hvert fald, hvis man som jeg allerede som 12-årig havde haft hele Højbjerg biblioteks pladesamling til hjemlån. Fra A til Å. Tre eksemplarer ad gangen. Mine venner og jeg sukkede over, at hitlisten blev dikteret af, hvad MTV syntes, de ville spille. Det skabte en lille håndfuld vanvittigt store stjerner som Phil Collins, Michael Jackson og Bon Jovi, og gav os fænomenet “stadionkoncerter”  –  for MTV-stjernerne ikke stod ud af sengen for mindre end 50.000 publikummer. Det gav bare ikke plads til ret meget forskellig musik. Og vores eget public service-monopol, DR, var ikke til megen hjælp, hvis man ville høre noget musik, de ikke allerede havde på Højbjerg bibliotek. Der var groft sagt kun to radioudsendelser for unge. Der var en time efter skoletid med skiftende værter. F.eks. Kim Schumacher, der var en stor sprogfornyer, men ved gud ikke udfordrede eller fornærmede nogen med sit sorgløse tyggegummidiskoteksrepertoire Og så var der en time mellem kl. 16 og 17, hvor der i årevis befandt

Læs mere

Plante-kød hitter i USA – derfor er det også relevant for nonfood-branchen

Beyond Meat og Impossible Burger er to brands, som vi havde med på vores seminar “Fødevaretrends 2018” i maj. De producerer begge to plante-kød – veganske burgerbøffer og “hakkekød” fremstillet af planteproteiner. Det interessante er, at de ikke har vegetarer/veganere som  primær målgruppe. De vil have Hr. og Fru. Kødspiser som kunder Det betyder, med alt respekt, at barren i produktudviklingen er sat noget højere, end bare “noget, der kan stoppes i en burger, og som ikke smager decideret ækelt”. Målsætningen hos både Beyond Meat og Impossible Burger er at skære dyret som mellemled ud, og omsætte planteproteiner direkte til en kødoplevelse både i smag og konsistens. Bøffen “bløder” endda mens den bliver stegt. Det ser ud til at lykkes Siden vores seminar i maj er Beyond Meat kommet på hylderne hos Krogers og Albertsons, to af USA’s største supermarkedskæder – helt almindelige supermarkeder uden nogen særlig øko/sundheds/bæredygtighedsprofil. Brandets produkter har allerede været på hylden i Whole Foods Market i en årrække. For et par

Læs mere

Ingen tjener penge på online dagligvarer – derfor bliver de internationale kæder ved alligevel

De to vigtigste grunde til, at de største internationale dagligvarekæder bliver ved med at forsøge, selvom de ikke tjener penge på det. Foto: didbygraham cc Forleden dag måtte Flemming (endnu en gang) fortælle en skuffet journalist, at e-handel med dagligvarer fylder ufatteligt lidt på det danske marked. Når tallene siger, at 17 % af danskerne har prøvet at købe dagligvarer online, så betyder det ikke, at de gør det særlig ofte. Det betyder heller ikke nødvendigvis, at de har købt mælk, gulerødder og toiletpapir. Hvis vi skal være realistiske, så har 17 % af danskerne snarere prøvet at købe en kasse vin, et glutenfrit helsekostprodukt eller sendt en æske chokolade som gave online – alt sammen dagligvarer når vi snakker statistik, men næppe det, der fylder allermest i køkkenskabene hos familien Danmark. Egentlig er det ikke så mærkeligt, at det går så trægt. For hvem skal betale for at flytte varerne den sidste kilometer hjem til forbrugerne? Supermarkedskæderne kører med så lave margener og stor priskonkurrence,

Læs mere

Fødevarernes svar på Apple Store

Apple Store er blevet verdenskendt på at skabe butikker, hvor kunderne hænger ud, lærer nyt, får anstændig vejledning og mødes af entusiasme. Og det er præcis de elementer, Goldhahn & Sampson i Berlin bevidst eller ubevidst inddrager og fortolker i en fødevaresammenhæng. Butikken ligger i Prenzlauer Berg i den østlige del af byen. Et område, der har været i rivende udvikling siden murens fald, hvor det var et nedslidt arbejderkvarter og tiltrak studerende og kunstnere med byens laveste husleje og en usædvanlig stor koncentration af huse, der havde overlevet krigen. I dag er Prenzlauer Berg trendy og eksklusiv med et væld af caféer, masser af legepladser til børnene om dagen og vandingshuller til de voksne om aftenen. Goldhahn & Sampson er en gourmetbutik med udvalgte specialiteter fra hele verden, vin, café og ikke mindst madlavningskurser. Butikken er indrettet mere i stil med et privat hjem end end klassik butik. Der er et kasseapparat, javist,  men der er også en stue med et bibliotek fuld af

Læs mere