Dagligvareleverandørernes mareridt: Indkøbslisten, der skriver sig selv

Hvad skal vi have til aften?

Svaret er: Det som vi plejer!

En almindelig dansk gennemsnitsfamilie har omkring ti hverdagsretter i fast rotation – der er ingen grund til at antage, at kreativiteten er større ved dagens øvrige måltider.

Hvorfor så bruge tid på at skrive en indkøbsseddel, hvis den er nøjagtig magen til den fra sidste uge?

Hos flere udenlandske dagligvarekæder slipper du nu for nogensinde at skrive indkøbsseddel igen.

Indkøbslisten, der skriver sig selv

I Holland har Albert Heijn lanceret indkøbslisten, der baserer sig på dit normale indkøbsmønster.

Når det over en vis periode f.eks. viser sig, at du køber æbler hver uge og affaldsposer hver tredje, så indretter din intelligente indkøbsseddel sig efter det. Du åbner en app, så er din aktuelle indkøbsliste til enhver tid klar til dig. Klik – og hent i butikken.

Intelligent-indkøbsliste-AlbertHeijn–forbrugertrends–dagligvarehandel

Det du mangler, er det, du plejer at mangle

Den schweiziske kæde Migros tænker i samme baner med deres indkøbs-app. Den viser dig som udgangspunkt kun de varer, du plejer at købe. Altså dit eget, personligt tilpassede sortiment, som du kan bestille fra og hente i butikken.

Migros–app dagligvarer e-handel intelligent indkøbsliste

Køleskabsmagnet med IQ

Albert Heijn har også kørt forsøg med den intelligente køleskabsmagnet Hiku.

Hiku har indbygget mikrofon og stregkodescanner. Når du tager den sidste karton mælk, kan du bruge Hiku til at scanne stregkoden, så ryger der mælk på indkøbslisten. Eller du kan bare sige til Hiku, at der skal mælk på listen.

Forsøget er pt. droppet, fordi Hiku ifølge Albert Heijn fortsat er for dårlig til stemmegenkendelse, men det er bare et spørgsmål om tid, før et tilsvarende system træder i stedet. Kunderne kan f.eks. allerede nu tale med Albert Heijns app Appie.

Hiku intelligent køleskabsmagnet forbrugertrends dagligvarer e-handel

Nemt for kunderne – et mareridt for leverandørerne

De intelligente shopping-apps gør det nemmere at være kunde, og hvis kæden har den mest brugervenlige app, kan den sikre kundernes loyalitet.

Til gengæld giver teknologien leverandørerne nogle gevaldige udfordringer, når vi ser fremad.

Hvis kundens indkøbsliste genereres automatisk, eller hvis kunden kun ser de varer, hun plejer at købe, i appen – hvordan lancerer man så nye produkter?

Det samme spørgsmål rejser sig, hvis kunderne genbestiller varer til deres indkøbslister med varens stregkode: Hvordan får vi dem så til at prøve vores produkt?

En mindst lige så stor udfordring opstår, når kunderne begynder at lave indkøbslister med stemmestyrede teknologier, uanset om de hedder Siri, Google Home, Alexa eller Appie.

Hvordan sikrer du som leverandør så, at kunderne får din creme fraiche-dressing, når de henkastet siger til appen: “Vi mangler creme fraiche-dressing”?

Brands i midten bliver klemt

I en verden med intelligente indkøbs-apps er du formodentlig godt stillet, hvis du leverer en velkendt mærkevare såsom Coca-Cola. Private label-siden skal også nok klare sig. Hvis forbrugerne siger “vi mangler tomatsauce”, uden at angive et mærke, så er det jo nærliggende at give dem en private label.

Teknologien betyder til gengæld, at det bliver svært at få nye produkter og nye mærker i rotation i forbrugernes daglige indkøbskurve.

Det bliver derfor leverandørernes måske allerstørste udfordring fremover at sørge for, at forbrugerne overhovedet får tilbudt lige netop deres produkter og mærker, når de klikker på appen og henter i butikken, uden at komme en tur rundt blandt hylderne.

Hvis ikke du vil tages på sengen, som leverandør, så er det ikke for tidligt at begynde at overveje, hvordan din placering i indkøbsapp’en skal indgå i forhandlingerne med kæden.