Indholdsfortegnelse
HVORFOR TAGE PÅ STUDIETUR?
Inspirationen i Europas bedste butikker er guld værd
Men det er et stort og tidskrævende arbejde at planlægge en god studietur, hvis man skal have fuld valuta for både tiden og pengene.
Ikke alene skal man vide, hvad man skal se (og hvorfor). Man skal også have styr på den bedste rute, transport – og så skal det hele ovenikøbet times, så man ikke er for langt fra mad og kaffe på vigtige tidspunkter.
Birch & Birch har allerede arrangeret 60 studieture for detailhandlen og fødevarebranchen – vi kan også hjælpe dig med at få det rigtige faglige udbytte af en studietur.
Med Birch & Birchs studieture får du:
- Forberedelse og planlægning serveret på et sølvfad.
- Et effektivt program og når flere butikker på mindre tid.
- Håndplukket de mest relevante koncepter til din branche.
- Et højt fagligt udbytte.
- Ro og overskud til at pleje netværk med kolleger og kunder.
Formålet med at tage på detailhandelsstudietur med Birch & Birch er at hente inspiration blandt nogle af verdens mest innovative butikker. De friske ideer kan bruges derhjemme, hvad enten man arbejder i detailbranchen eller er leverandør til den.
Hvor kan du komme på studietur?
Vi er altid opdaterede og klar til at lave et program med de bedste koncepter indenfor detailhandel eller fødevarer i London, Berlin, Amsterdam, Milano, Paris, Warszawa, Hamburg eller New York.
Har du en anden by i tankerne, kan det sagtens lade sig gøre.
Sådan foregår din studietur
Det er som regel Flemming Birch, der står for studieture – han er din guide på turen.
Flemming sørger for, at du får en grundig introduktion til alle de koncepter, vi ser, og sætter dem i perspektiv til danske forhold. Deltagerne får at vide, hvad de skal lægge mærke til i butikkerne, og vi sparrer med dem om, hvordan man kan bruge tingene i praksis derhjemme.
Vi sætter fokus på nye trends i retail, ny teknologi og crosschannel-løsninger samt forbrugertrends i kundeservice, sortiment, markedsføring og indretning i butikkerne.
Du og de andre deltagere slipper for at forberede jer, finde rundt og styre tiden. I kan koncentrere jer om at samle viden og inspiration, der kan bruges, når I kommer hjem.
På turen indgår desuden et antal debatoplæg, hvor Flemming introducerer de trends, vi hos Birch & Birch mener, det er vigtigst at kende på afrejsetidspunktet, når det gælder detailhandlen og forbrugerne.
Programmet
Nedenstående er det format, som de fleste virksomheder benytter sig af, når de skal ud og plukke ideer på detailmarkedet i Europa.
Vi skræddersyr altid et fagligt program, der tilpasset din virksomhed og branche.
Dag 1: Ankomst
Deltagerne ankommer. Vi har bedst erfaring med, at man er ankommet aftenen inden det egentlige program.
Dag 2: Fagligt program, butiksbesøg kl. 9-16
Dag 3: Fagligt program, butiksbesøg kl 9-12:30
Alt afhængigt af flytider, vil der typisk være mulighed for at deltagerne kan opleve byen på egen hånd i et par timer og/eller kombinere med en forlænget weekend.
Pris & Praktik
Prisen for planlægning af og deltagelse i ture med ovenstående program-ramme:
17.000 ekskl. moms og rejseudgifter (gælder ikke Paris og New York)
Vi anbefaler grupper på maks. 20 personer, så alle kan høre, hvad der bliver sagt på turen.
Du booker selv fly, hotel og restauranter, men vi kommer naturligvis gerne med anbefalinger.
Særligt for Paris: I Paris får vi følgeskab af en lokal, dansktalende guide. Derfor er prisen i Paris 22.000 ekskl. moms.
Særligt for New York: Pris og ramme for studieture til New York aftales altid individuelt, da man typisk er af sted i længere tid end i Europa og ofte har behov for mere planlægning.
Særligt for Hamburg: Hamburg kan afvikles som endagstur til 10.000 ekskl. moms og rejseudgifter.
AMSTERDAM
Studietur: Food
Hollands bud på den moderne fødevarebutik spiller på mange af de samme værdier, som vi ser herhjemme: Frisk, sund, økologisk, lokalt, i sæson og høj kvalitet for pengene.
Det er derfor nemt at finde relevant inspiration og gode løsninger, der kan overføres til danske forhold.
Blandt højdepunkterne er verdens mest spektakulære torvehal i Rotterdam, et seriøst bud på fremtidens supermarked i Amsterdam og Europas mest kompromisløse supermarkedskæde, der forsøger at nytænke hele vores måde at producere og sælge fødevarer på.
BERLIN
Nonfood
De internationale kæder giver den fuld gas i Berlin, som de gør i London, Paris og New York, men vi finder tillige et spændende netværk af græsrødder og skæve butikskoncepter, som er værd at gå på opdagelse i.
Her omsættes trends som bæredygtighed, fællesskab og deleøkonomi til butikskoncepter.
Det er oplagt at besøge de to nye bycentre, hvor især det ene er et meget anderledes bud på et indkøbscenter med design som drivkraft både i butikkerne og i arkitekturen.
Food
I Berlin finder vi et koncentrat af fødevarer og fødevarebutikker, der udlever de markedstrends, som sætter dagsordenen i Danmark i de kommende år:
Lokale fødevarer og lokalt engagement, kvalitet, økologi, sund convenience, fødevarer som livsstilsprodukter, fødevarebutikker som centrum for fællesskaber, butikskoncepter der tænker det traditionelle supermarked helt om, fokus på den sammenhæng, fødevarerne indgår i på bordet og i livet.
I Berlin er det ikke kædebutikker, men græsrødder og unikke koncepter, som er i fokus.
HAMBURG
Food
Med sine 1,8 mio. indbyggere og et nært opland på fem mio. mennesker er Hamburg den nærmeste metropol, hvor man kan få indblik i både nye og opdateterede fødevarebutikker.
Hamburg ligger så tæt på Danmark, at vi her tilbyder en endagstur for fødevarevirksomheder og dagligvarebutikker.
Turen varer fem timer og er planlagt, så I kan nå til og fra Hamburg samme dag. Vi kan f.eks. mødes kl. 12 i Hamburg og slutte kl. 19.
På fem timer når vi at besøge 12-14 fødevarekoncepter, som vi bruger som afsæt for at præsentere Birch & Birchs bud på de vigtigste fødevaretrends frem mod 2020. Temaet er: “Vi kan ikke spise mere, men vi kan spise bedre”.
Turen kan naturligvis også laves med overnatning.
LONDON
Nonfood
London er Europas shopping-hovedstad, og her skal de internationale brands vise deres ypperste.
I London ligger de globale flagskibsbutikker tæt, og verdens førende brands investerer intenst i at bejle til den købestærke forbruger. Samtidig finder man ikke bedre by for fast-fashion end London.
London er førende på crosschannel-løsninger i butikkerne, og her får du indblik i den nyeste kundevendte butiksteknologi.
Det er kædekoncepterne, der er i fokus i London.
Food
Hele dagligvarebranchen i Europa har øjnene rettet mod London for at følge udviklingen inden for kædekoncepter.
Her møder vi nogle af Europas skarpeste dagligvarekæder med Tescos fire butiksformater i spidsen.
Når det gælder convenience, er London i særklasse. Her kan du opleve, hvordan verdens dygtigste kæder gør det nemt og lækkert for kunderne.
Vi stiller også skarpt på private labels, som spiller en stor rolle i Storbritannien.
MILANO
Nonfood
Milano er en af verdens mode-hovedstæder og hjemsted for nogle af de største livsstils- og luksusbrands.
Byen er legemliggørelsen af stil og klasse, og man mærker kærligheden til design overalt fra Ferrari eller Alessi til verdens eneste Armani-stormagasin.
Fra et af verdens ældste shopping-centre ved siden af domkirken til den nye bydel omkring Porta Garibaldi får vi alt fra det klassiske til det ultramoderne.
I Milano skal alle de store livsstils-brands markere deres tilstedeværelse, ofte med flere butikker. Det er også unikt, at man i Milano kombinerer flagskibsbutikkerne med caféer og endda restauranter.
Her er mulighed for at dykke længere ned i mode, stil og livsstil end noget andet sted i Europa.
Food
I disse år ser dagligvarebranchen til Italien som inspiration til fremtidens supermarked: Torvestemningen trækkes ind i butikkerne, de gode råvarer er i centrum, og man involverer kunderne i den gode historie om maden.
Et højdepunktet er Eatalys flagskib, der i øjeblikket er forbillede for det moderne supermarked overalt i verden. I Milano får Eataly kamp til stregen af flere konkurrenter, som vi også besøger.
På kædesiden skal vi bl.a. opleve Carrefours nye premium-format, Auchan’s nye kæde-format og den stærke lokale konkurrent Esselunga. Og så skal vi naturligvis besøge et italiensk torvemarked.
I Milano finder vi glæden ved og stoltheden over fødevarer – og vi lærer at smitte kunderne med begejstringen.
NEW YORK
Nonfood
New York er både de klassiske strøg på Manhattan og de mere trendsættende nabolag i Brooklyn. Alle steder har internationale kæder travlt med at vise sig fra deres bedste sider.
De færreste byer rummer flere shoppingområder end New York. Områderne er på forskellige udviklingsstadier og henvender sig til forskellige kundegrupper.
Byen er derfor det ideelle sted at spotte de vigtigste udviklingstendenser i international detailhandel, og hvad der ulmer både blandt de store spillere, blandt græsrødderne og blandt eventyrerne.
Ikke langt fra Manhattan finder vi desuden de amerikanske megabutikker inden for snart sagt enhver branche.
Food
New York er først med mange af de fødevaretrends og butikskoncepter, der siden breder sig til Europa.
Manhattan er ikke domineret af kæder, men rummer til gengæld nogle af de mest innovative koncepter i verden og en stor mangfoldighed i udbuddet.
Her er et koncept for enhver smag, typisk i den højere ende af kvalitets- og prisskalaen.
Tager man upstate, til New Jersey eller Connecticut er der mulighed for at besøge yderligere unikke koncepter og de store amerikanske supermarkedskæder.
PARIS
Nonfood
Kreativ, innovativ og elegant. Tre ord, der karakteriserer detailhandlen i Paris. Der findes næppe en by, hvor begrebet “livsstilsbutikker” giver så meget mening som her.
Selvfølgelig må det være sådan, når det i høj grad stadig er Paris, der sætter tonen for, hvordan vi bor og indretter os, hvad vi spiser, og hvad vi har på, mens vi gør det.
Iscenesættelsen af varerne og historiefortællingen er central. Butikkerne er kuratorer for den gode stil – og den tillid svigter de ikke.
Paris står klar til at tage kunderne med på en rejse fra det 19. århundrede til moderne crosschannel-løsninger og ny teknologi. Gerne i kombination.
Butikkerne i Paris er meget konceptstærke, og her lærer vi at holde fast i vores kernekompetence og synliggøre den.
Food
Intet sted i verden er niveauet for luksusoplevelser inden for fødevarer så højt som i Paris.
Her er det ikke en overdrivelse at tale om fødevare-templer på rad og række.
Paris er en praktisk lektion i, hvordan man brander fødevarer fra vin til sennep, så de bliver attråværdige statusobjekter.
De parisiske koncepter fornyer sig konstant, og byen byder på spændende fortolkninger af, hvad en moderne gourmetbutik kan.
Det er typisk for Paris, at mens bageribranchen i resten af Europa er i krise, trives bagerier og konditorier i bedste velgående gennem kompromisløs kvalitet og overlegent håndværk.
Vi glemmer dog ikke hverdagen på turen, hvor vi også besøger kædesupermarkeder og ser på, hvorfor Frankrig er det eneste land i Europa, hvor discount-butikkerne går tilbage.
WARSZAWA
Shoppingcentre
Polen er den eneste økonomi i Europa, der har haft konstant vækst siden finanskrisen, og intet andet sted i Europa kan man besøge så mange shoppingcentre så tæt på hinanden.
Warszawa giver derfor en sjælden mulighed for at opleve vidt forskellige bud på moderne centre og et hav af butikker på kort tid.
Warszawa rummer tre af Europas største centre og desuden specialcentre såsom centret, der udelukkende har modebutikker, centret der kun indeholder internationale luksusbrands og det moderne, mindre citycenter af den type, vi forventer at komme til at se flere af i Danmark i de kommende år.
Netop fordi turen har fokus på centre, giver Warszawa mulighed for, at deltagerne ser mange flere butikker end på de øvrige ture.
Polen domineres af internationale kæder, og deres butikker er lige så nye og friske som det attraktive polske marked.