Hvem er vi?
Hver dag sætter Birch & Birch snuden i sporet på nye fødevaretrends, koncepter, kampagner og strategier i fødevarebranchen og dagligvarehandlen verden over og finder de røde tråde, der trækker i forbrugernes efterspørgsel.
Flemming Birch
Flemming Birch er trendforsker og ekspert i forbrug og detailhandel. Han har i de seneste 20 år arbejdet som konsulent og markedsanalytiker for et væld af detailkæder, fødevarevirksomheder, leverandører og organisationer.
Han har også arbejdet med en lang række kommuner og handelsstandsforeninger om udvikling af deres handelsbyer, og han har selv været formand for en handelsstandsforeningen i Odder.
Flemming har holdt mere end 650 foredrag i ti lande og skrevet mere end 500 artikler om forbrug og detailhandel. Fem bøger er det også blevet til, senest “Værdiskabende salg i detailhandlen”. Flemming bruges ofte som ekspert i medierne.
- 25 71 62 42
- flemming@birchogbirch.dk
- www.linkedin.com/in/flemming-birch
Camilla Birch
Camilla Birch er trendforsker og ekspert i forbrugertrends og detailhandel.
Hun har i de seneste 13 år nøje fulgt udviklingen i fødevaretrends i dansk og international detailhandel Hun har spottet nye forbrugsmønstre og forbrugerværdier samt markeds- og butikstrends til glæde for detailkæder, producenter, organisationer og offentlige myndigheder.
Camilla har skrevet hundredvis af artikler om emnet og flere bøger. Hun er anerkendt for sin evne til at formidle viden, så den er direkte anvendelig og inspirerer til handling.
Sådan hjælper vi dig med at se ind i fremtiden
Når du hører forudsigelser om fremtidens marked fra Birch & Birch, uanset om du er i fødevarebranchen eller detailbranchen, så bygger forudsigelsen på helt almindelige forbrugeres ønsker til deres tilværelse blandet med nye produkter, vi ser på markedet og nye forretningskoncepter, der rent faktisk er nogen, der investerer i og løber en risiko på.
Vi beskæftiger os nemlig med trends, vi kan se er på vej blandt de brede forbrugermasser, og vi gør det case-baseret. Det betyder, at vi ser på nye produkter og nye butikskoncepter, som allerede findes – de har bare ikke bredt sig endnu.
Når der f.eks. dukker nye produkter op, så spørger vi: Hvorfor kommer de lige nu? Hvad er de svaret på? Hvad er det for en efterspørgsel, de imødekommer? Også selvom efterspørgslen ikke er så stor lige nu. Det gør vi, fordi nye produkter er udtryk for, at nogen investerer noget og risikerer noget. Det er ikke bare uforpligtende sniksnak.
Det er også sådan, vi ser på nye butikskoncepter. Vi spørger os selv, hvad det er i markedet, der driver den udvikling. Er det nye behov hos forbrugerne? Er de nye koncepter udtryk for ændrede indkøbsmønstre? Hvad fortæller de om fremtidens marked?
Det afgørende er, at der er nogen, der investerer og risikerer noget. Det er også derfor, vi kan vise konkrete eksempler på alt det, vi siger, i vores foredrag og workshops. Det er her, case-baseret trendforskning viser sin værdi. Det er her, vi kan tilbyde dig viden, ingen andre har på hylden.
Når det gælder forbrugerne, så interesserer vi os bl.a. for det punkt, hvor der opstår et misforhold mellem det folk siger, de gør, og det de rent faktisk gør. Det er vores alarmklokke.
Lad os tage et eksempel: For omkring ti år siden fortalte vi vores kunder i fødevarebranchen, at vi ville komme til at spise mindre kød i løbet af de kommende år. Det grinte de meget af dengang. I dag tager vi det alle sammen som en selvfølge. Vores kunder fik chance for at være på forkant med den udvikling et par år før alle andre.
Hvor vidste vi det fra?
Det vidste vi, fordi det var lige præcis på det tidspunkt, at helt almindelige, ikke trendsættende danske forbrugere begyndte at sige, at de spiste mindre kød end tidligere. Det passede bare ikke. Ude i butikkerne var der ikke noget fald i kødsalget. Der var altså et mismatch mellem det folk sagde, og det de gjorde.
Nogle bruger ikke den viden til andet end at konstatere, at man ikke kan regne med, hvad forbrugerne siger. Hos os ringer alarmklokken. Vi ser det som et varsel.
Når folk svarer i forbrugerundersøgelser, så fortæller de nemlig ikke, hvad de gør. De fortæller, hvad de ville ønske, de gjorde. Et mismatch mellem tanke og handling udtrykker altså et ønske hos forbrugerne. Og hvis vi kender det ønske, kan vi være på forkant på markedet.
Vi har sat fingeren på “brændpunktet” mange gange. F.eks den gang, hvor forbrugerne begyndte at sige, at det var vigtigt for deres sundhed at stresse af, være mere sammen med deres børn, arbejde mere hjemmefra og dyrke deres mentale trivsel, selvom de på det tidspunkt stadig tog billeder af sig selv i træningscentret, arbejdede som tosser henne på kontoret og skrev i deres cv, at de trænede til Iron Man – og dermed ikke havde tid til at være sammen med familien.
I dag er mental velvære, fællesskab og mobning del af sundhedsbegrebet, lige så meget som motion er det. Det ved vi alle sammen, men vores kunder vidste det før alle andre.
Eller dengang hvor forbrugerne sagde, at de aldrig købte buræg, selvom deres indkøbskurv var fuld af dem. I dag er vi holdt op med at købe buræg. Selvfølgelig er vi det, men vores kunder vidste det før alle andre.
Eller dengang hvor forbrugerne uden for de store byer sagde, at de var vilde med økologi, selvom de aldrig købte økologiske varer i deres lokale supermarked. I dag har de for længst fået økologiske varer på hylderne i supermarkederne i provinsen. Det manglede da også bare. Men vores kunder vidste det før alle andre.
Når du ved, hvad der kommer til at ske, gælder det om at time din reaktion på det rigtigt. Hvis du spoler for hurtigt frem til det punkt, forbrugerne kun taler om, men ikke lever efter, så er du for hurtig på markedet og risikerer at brænde nallerne.
Hvis du omvendt ikke lytter til forbrugernes drømme, men kun ser på, hvad de rent faktisk køber, så bliver du lynhurtigt en dinosaur, der halser efter konkurrenterne. Derfor gælder det om at lægge sig i markedet, så du gør det nemt for forbrugerne at opnå det, de drømmer om.
Vi hjælper dig også med at time dine tiltag rigtigt.
Det korte af det lange er, at når du beder os om at formidle viden om fremtidens forbrug, fødevarer og detailhandel, du kan bruge som grundlag for din strategi, service, produktudvikling, markedsføring, kommunikation, butik, emballage og dit sortiment, så bygger vores forventninger på helt almindelige forbrugeres ønsker til deres tilværelse. Og vores cases baserer sig på koncepter, der findes i virkeligheden og som nogen er villige til at investere i.
Det er dét forspring i kampen om forbrugerne, vi kan give dig.