Ultimativ brancheglidning? Derfor nøjes Staples og Office Depot ikke med at sælge kuglepenne og papirclips

Af og til vælger butikker at bruge plads på noget andet end varer.

Det er typisk noget halløj inden for kategorien udstilling, oplevelse og ekstra service – og som regel noget, der ikke koster ekstra for kunderne.

Men nu begynder vi nogle steder i detailhandlen at se “udenoms-halløjet” flytte fra marketingafdelingen og ind i forretningsmodellen.

Lej et kontor, der hvor du køber dine kontorartikler

Et eksempel på det er den amerikanske kontorforsyningskæde Staples, som sidste år åbnede kontorfællesskaber i sine Boston-forretninger.

Det er åbne kontorfaciliteter i lækkert design og alt inden for kaffe, wifi og hvad der ellers skal til for at få en arbejdsdag til at hænge sammen.

Udover almindelige fuldtidskontorpladser, kan man blive deltidsmedlem, hvis man kun har brug for en kontorplads eller et mødelokale en gang imellem.

 

Staples workbar

 

Konkurrenten følger trop

I denne måned meldte konkurrenten Office Depot ud, at de åbner et lignende koncept.

Når detailforretningerne Staples og Office Depot begynder at udleje lokaler, så skyldes det, at efter e-handlens indtog i kontorforsyningen står kæderne med flere kvadratmeter på hånden, end det giver mening at fylde med papirclips og kuglepenne.

Samtidig betyder den demografiske udvikling, hvor befolkningen bliver koncentreret i byerne, at Staples’ og Office Depot’s kunder faktisk godt kan bruge pladsen.

Mobiliteten i arbejdslivet gør, at der er flere, der godt kan bruge en kontorplads i Boston en dag eller to om måneden, hvis alternativet er at sidde i bilen eller på en larmende café.

Men kontorpladserne griber Staples og Home Depot en mulighed for at bruge butikskvadratmeterne til BÅDE at tjene penge OG knytte et tættere bånd til sine kunder.

For helt ærligt… Hvis man kan købe sine papirclips lige ved siden af kaffemaskinen, hvem gider så løbe ud i regnvejret efter dem?

 

Inspiration til din innovation

Brancheglidning i detailhandlen er ikke nyt, men det er en ny tendens, at så mange butikker “glider” helt over og integrerer deciderede serviceydelser som pakkepost, café/restaurant, blow-dry, kontorpladser m.m.

I takt med at tendensen udvikler sig, vil forbrugeren blive vant til og forvente at finde relevante serviceydelser i butikkerne. Og hun vil være parat til at betale for dem. Også hos din konkurrent.

Spørg dig selv (og måske dit team?)

  • Hvilke serviceydelser har dine kunder så meget brug for (eller er så vilde med), at de ligefrem betaler for det andre steder? Vel at mærke serviceydelser, der har noget med dine produkter at gøre.
  • Hvordan kan du hjælpe dem med at få det på en nemmere eller federe måde?
  • Ville det gøre det nemmere eller mere oplagt at vælge dine produkter?

Har du brug for at gå lidt mere omfattende eller strategisk til værks, så kan vi hjælpe med sparring, trendforedrag, workshops og strategioplæg – vi klæder dig og dit team på med inspiration til markedsdrevet innovation.